⏱شماره۲ مفهوم ولایت در اندیشه‌ی رهبر عظیم الشأن انقلاب فلسفه بعثت پیامبر تکامل انسان‌ها و متخلّق کردن آن‌ها به اخلاق الهی‌ست، «اِنّما بُعِثتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخْلاق» لذا پیغمبر جامعه‌ی اسلامی را می‌سازد که از آن به کارخانه‌ انسان‌سازی تعبیر میشود. ✍در این جامعه هر که بیاید، انسان می‌شود. اگر انسان کامل هم نشود، مجبور می‌شود به‌رفتار انسان‌ها حرکت کند. هر که بخواهد خوب باشد، در جامعه پیغمبر می‌تواند خوب باشد؛ در جامعه‌های غیر الهی این جوری نیست. در جامعه‌های غیراسلامی و غیرالهی، آدم‌ها می‌خواهند خوب باشند، نمی‌توانند؛ شما دلت می‌خواهد متدین باشی، نمی‌توانی، دلت می‌خواهد ربا ندهی و ربا نخوری، می‌بینی نمی‌شود، زن دلش می‌خواهد از عفت اسلامی خارج نشود، محیط، او را در فشار می‌گذارد. همه‌ی عوامل و انگیزه ها انسان را از یاد خدا دور می‌کند. عکس و نمایش و تفصیلات رفت و آمدها و معاملات و گفتگوها، همه انسان را از یاد خدا دور می کند و ذکر خدا را از دل انسان بیگانه می‌کند. در جامعه اسلامی عکسِ قضیه است. اگر جامعه اسلامی زمان پیغمبر ۵۰سال، ادامه پیدا می‌کرد، همان رهبری بر سر کار می‌ماند، یا بعد از پیغمبر، علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام با همان رهبری‌ای که پیغمبر معین کرده بود، جای پیغمبر می‌نشست، شما این را مطمئن باشید، بعد از ۵۰ سال، همه‌ی آن منافقین تبدیل می‌شدند به مومنین واقعی، اگر می‌گذاشتند که حکومت نبوی و علوی دنبال یکدیگر ادامه پیدا بکند، آن جامعه‌ی انسان‌ساز به‌طور قهری، همه‌ی آدم‌های غش‌دار را هم بی‌غش می‌کرد، همه‌ی دل‌های منافق را هم مومن می‌ساخت، همه کسانی که روحشان با ایمان آشنا نبود نیز آشنا با خدا و با ایمان می‌شدند، این طبع قضیه‌ی مربوط به جامعه اسلامی است. پیغمبرها می‌آیند یک چنین چیزی درست کنند. از این رو در نهج‌البلاغه می خوانیم که امام می‌فرمایند: آگاه باشيد! اگر از امام خود پيروی می کرديد، شما را به راهی هدايت می کرد که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) رفته بود، و از اندوه بيراهه رفتن در امان بوديد، و بار سنگين مشکلات را از دوش خود بر می داشتيد (نهج البلاغه خطبه۱۶۶). 🔖بازخوانی مبحث ولایت از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران