"گروههای تخدیری؛
فرقههای مشهور: شامل اشو، اکنکار، تئوزوفی، پائولو کوئیلو، شیطانگرایی و وین دایر.
هـ) نقد نمونهها
آخرین بخش کتاب به نقد نمونههایی از فرقه میپردازد. این نقد، فلسفی است و بر عناصری تکیه دارد و به اصولی میپردازد که اختصاراً عبارتند از:
1- در بسیاری از جنبشها از فلسفه و منطق بدگویی، اما فلسفهورزی به صورت پویشی و اگزیستانسیالیستی مورد استفاده واقع شدهاست.
2- یکی از تکراریترین حملات فرقهها به عقل، منطق و ذهن است تا به این وسیله مخاطب خود را خلع سلاح کنند.
3- در ادبیات فرقهها سحر، سکس و چیزی غیر از عقل! دائماً تطهیر و تبلیغ می شود.
4- توصیههای مشوش مثل دعوت به سکوت، تنهایی، افسانه خود را پیدا کردن، به عشق پرداختن، در آنها وجود دارد.
5- در الهیات فرقهها خداوند با توانایی و خیرخواهی محدود و مبهم معرفی میشود. این انحراف به شکلهایی کاملاً کفرآمیز جلوه میکند. همانند: او را باید مثل شب تاریک، عشق جهنمی به بشر، با چشمهای آستیگمات، الهه رقصنده، و مثل بابا نوئل که شاید نیست، باید دانست. روی خدا نباید حساب کرد. و او نمی داند چگونه به بشر کمک کند.
6- نیایش با یک توسع بیحد تعریف میشود: ادبیات فرقهها پر است از ادعاهایی که میگوید نیایش یعنی گریه، خنده، سکوت، حرف شاعرانه. آنها به مخاطب خود میگویند هیچ کاری گناه نیست و هیچ احساسی مذهبی نیست.
«رهگذر پر آشوب؛ بررسی فسلفی و حِکْمی جنبشهای نومتافیزیکی غرب»، تألیف سید محمدعلی دیباجی، قادر حافظ و عبدالرضا آتشین صدف با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیهالسلام، در 404 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 64900 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شدهاست.
[1] فراروانشناسی را جزء علوم شناختی (Cognitive Science) برمیشمارند؛ این علوم از نظر روش بین علوم تجربی (Science) و دیگر علوم که روش تجربی ندارند، قرار دارد.
[2] . Apology."