حدیث (۲۴) حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
لَا وَلِیمَةَ إِلَّا فِی خَمْسٍ فِی عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِکَارٍ أَوْ رِکَاز سور و ولیمه در پنج مورد است: ۱- عروسی ۲- تولد اولاد ۳- ختنه کردن نوزاد ۴- خریدن خانه ۵- بازگشت از سفر مکه. من لا یحضره الفقیه ج ۳ ، ص ۴۰۲ – خصال ص ۳۱۳
حدیث (۲۵) امام صادق علیه السلام :
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله و آله و سلم) حِینَ تَزَوَّجَ مَیْمُونَةَ بِنْتَ الْحَارِثِ أَوْلَمَ عَلَیْهَا وَ أَطْعَمَ النَّاسَ الْحَیْسَ. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام تزویج «میمونه» دختر «حارث» ولیمه داد و با غذای معجون خرما از حاضرین پذیرایی فرمود. محاسن ص ۴۱۸ – کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۶۸ - تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج ۷ ، ص ۴۰۹
حدیث (۲۶) امام رضا علیه السلام :
إِنَّ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِینَ الْإِطْعَامَ عِنْدَ التَّزْوِیج سور دادن و اطعام در ازدواج، از سنت پیامبران است. محاسن ص ۴۱۸ – کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۶۷
حدیث (۲۷) حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :
أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِی أَصْبَحُهُنَّ وَجْهاً وَ أَقَلُّهُنَّ مَهْراً. بهترین زنان امت من زنانی هستند که خوشروتر و مهریه ایشان کمتر باشد. کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۲۴ – من لا یحضره الفقیه ج ۳ ، ص ۳۸۶
حدیث (۲۸) امام صادق علیه السلام :
أَنَّ مِنْ بَرَکَةِ الْمَرْأَةِ قِلَّةَ مَهْرِهَا وَ مِنْ شُؤْمِهَا کَثْرَةَ مَهْرِهَا از برکات زن کمی مهریه اوست ، و از شومی اش زیادی مهریه من لا یحضر الفقیه ج ۳ ، ص ۳۸۷ – مکارم الاخلاق ص ۱۹۸
حدیث (۲۹) امام علی علیه السلام :
لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ فَتَکُونَ عَدَاوَة مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد. وسایل الشیعه ج ۲۱ ، ص ۲۵۳
حدیث (۳۰) حضرت محمد صلی اله علیه و آله و سلم :
لَوْ أَنَّ جَمِیعَ مَا فِی الْأَرْضِ مِنْ ذَهَبٍ وَ فِضَّةٍ حَمَلَتْهُ الْمَرْأَةُ إِلَی بَیْتِ زَوْجِهَا ثُمَّ ضَرَبَتْ عَلَی رَأْسِ زَوْجِهَا یَوْماً مِنَ الْأَیَّامِ تَقُولُ مَنْ أَنْتَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالِی حَبِطَ عَمَلُهَا وَ لَوْ کَانَتْ مِنْ أَعْبَدِ النَّاسِ إِلَّا أَنْ تَتُوبَ وَ تَرْجِعَ وَ تَعْتَذِرَ إِلَی زَوْجِهَا اگر تمام چیزهایی که در روی زمین از طلا و نقره وجود دارد و زن آنها را به خانه شوهرش بیاورد. آنگاه یک روز از روزها بر سر شوهرش منت بگذارد و بگوید تو کیستی؟ این اموال مال من است. در این صورت اجر و عمل زن از بین میرود اگر چه از عابدترین مردم باشد. مگر اینکه توبه کند و برگردد و از شوهرش عذرخواهی کند. مکارم الاخلاق ص ۲۰۲
حدیث (۳۱) امام محمد باقر علیه السلام :
الصَّدَاقُ مَا تَرَاضَیَا عَلَیْهِ مِنْ قَلِیلٍ أَوْ کَثِیرٍ فَهَذَا الصَّدَاقُ. مهریه همان چیزی است که طرفین بر آن توافق میکنند، کم باشد یا زیاد. کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۳۷۸ – وسایل الشیعه ج ۲۱ ، ص ۲۴۰ ، ح ۲۶۹۸۹
حدیث (۳۲) امام صادق علیه السلام :
مَنْ أَمْهَرَ مَهْراً ثُمَّ لَا یَنْوِی قَضَاءَهُ کَانَ بِمَنْزِلَةِ السَّارِقِ. کسی که مهریهای (برای زن قرار دهد) و قصدش این باشد که به او ندهد او همانند دزد است. کافی(ط-الاسلامیه) ج۵ ، ص ۳۸۳
حدیث (۳۳) امام صادق علیه السلام :
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الْعُرْسُ وَ یُبْغِضُ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الطَّلَاقُ وَ مَا مِنْ شَیْءٍ أَبْغَضَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الطَّلَاقِ. همانا خداوند عز و جل خانه ای که در آن عروسی باشد را دوست می دارد و از خانه ای که در آن طلاق است مبغوض است و همانا چیزی مبغوض تر از طلاق نزد خدای عز و جل نیست. کافی(ط-الاسلامیه) ج ۶ ، ص ۵۴ – وسایل الشیعه ج ۲۲ ، ص ۷ ، ح ۲۷۸۷۵
حدیث (۳۴) حضرت محمد صلی الله و علیه و آله و سلم :
لَا سَهَرَ إِلَّا فِی ثَلَاثٍ مُتَهَجِّدٍ بِالْقُرْآنِ أَوْ طَالِبِ الْعِلْمِ أَوْ عَرُوسٍ تُهْدَی إِلَی زَوْجِهَا. شب بیداری روا نیست، مگر در سه مورد: ۱-تلاوت قرآن. ۲-تحصیل علم. ۳-بردن عروس به خانه داماد. خصال ص ۱۱۲ – دعائم الاسلام ج ۲ ، ص ۲۱۰ – جعفریات(اشعثیات) ص ۹۴
حدیث (۳۵) ابن بابویه رضی الله عنه :
أنّ النبیّ صلّی اللّه علیه و آله أمر بنات عبد المطّلب و نساء المهاجرین و الأنصار أن یمضین فی صحبة فاطمة علیها السلام، و أن یفرحن و یرجزن و یکبّرن و یحمدن، و لا یقلن ما لا یرضی اللّه. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم امر فرمود، دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار در شب عروسی حضرت فاطمه علیها السلام به همراه او بروند و شادی کنند، شعر و سرود بخوانند، تکبیر و حمد بگویند. و از گفتن حرفهایی که خدا بدان راضی نیست، بپرهیزند تسلیة المجالس ج ۱ ، ص ۵۴۲
حدیث (۳۶) امام صادق علیه السلام :