🚩🇮🇷هوالعزیزالجبّار🇮🇷🚩 ❓️ ▪️سوال این است آیا درنشانه‌های ظهور و بخصوص در علائم حتمی همچون سفیانی، ندای آسمانی امکان تغییر و بداء بلکه عدم وقوع، مطرح است؟ ▪️آیا ممکن است امام زمان، ظهور کند اما هیچکدام از علائم،اتفاق نیفتد؟ ▪️صدوق در کتاب کمال الدین، با سلسه اسنادمعتبر[۱]از امام صادق، علائم حتمی ظهور را برمی‌شمرد:قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ: الْیمَانِی وَ السُّفْیانِی وَ الصَّیحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِیةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیدَاء[۲] ▪️احادیث متعدد بر ضرورت وقوع حتمی این نشانه‌ها،تاکید دارندکه بداءپذیر نیستند و حتما رخ خواهند داد: عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ:كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ فَجَرَى ذِكْرُ الْقَائِمِ فَقُلْتُ لَهُ أَرْجُو أَنْ يَكُونَ عَاجِلًا وَ لَا يَكُونَ سُفْيَانِيٌّ فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ [۳] ▪️و ظهور بدون سفیانی نخواهد بود و با حضرت ولیعصر، خواهد جنگید: لَا يَكُونُ قَائِمٌ إِلَّا بِسُفْيَانِي[۴]‏؛ وَ السُّفْيَانِيُّ يُقَاتِلُ الْقَائِمَ[۵] ❓️ ▪️تنها اشکال به نظریه عدم تغییر در نشانه‌های حتمی ظهور،مستند به روایتی به نقل از امام جواد در کتاب الغیبۀ نعمانی می‌باشد: نزد امام جواد عليه‌السلام بودیم از سفیانی و روایاتی که بر آن اساس قیام او حتمی خواهد بود، سخن به میان آمد. به حضرت عرض کردم: آیا خداوند در نشانه های حتمی، بداء امکان‌پذیر است؟ فرمود: آری. عرض کردیم:می‌ترسیم در ظهور قائم نیز بداء روا دارد! فرمود:ظهور قائم از میعاد و وعده‌های الهی است و خداوند خلف وعده نمی‌کند[۶] ، [۷] ▪️شایان ذکر است، منظور از میعاد در متن حدیث، که خدواند به آن وعده حتمی داده و تخلف‌ناپذیر است وَ اللَّهُ‏ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد، اشاره به وعده قرآن، به جانشینی حکومت صالحان، است و هو قوله تعالى:‏ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض[۸] ▪️خداوند به مومنین و صالحان، وعده خلیفه اللهی و جانشینی خود در زمین را تضمین داده است. ▪️اگر بدون ضابطه و هرجا که قافیه، تنگ شد، بیان شود که بداء رخ داده و یا رخ خواهد داد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. آنگاه صیحه آسمانی که در ماه رمضان قرار است رخ دهد و معیار مهم شناخت امام مهدی علیه السلام است، نیز مشمول این سخن، قرار خواهد گرفت و دیگر نمی‌توان سره را از ناسره تشخیص داد. ▪️مدعیان دروغین و منادیان ندای شیطان در روی زمین، به راحتی می‌توانند با ایجاد صیحه‌های مصنوعی در زمان‌های دیگر با پیش فرض اینکه در زمان ندای آسمانی، بداء رخ داده، نشانه‌های دروغین را رونمایی کنند و به جهانیان معرفی کنند. ▪️کافی است به سوءاستفاده مدعی دروغین مهدویت احمد اسماعیل بصری از ترویج بداء بی‌ضابطه درنشانه‌های ظهور، توجه شود و یا به گفته‌های برخی منتظران ظهور، نظر بیفکنیم که هرگاه آرزوها و پیشگویی‌های شان، محقق نمی‌شود، به جمله مشهور و همیشگی خویش بداءاتفاق افتاد، پناه می‌برند. ▪️مثلاً در وب‌سایت رسمی احمد اسماعیل بصری مدعی یمانی و مهدویت، چنین آمده است: سفیانی از حتمیات است ولی در جزئیاتش بداء هست؛ مثلاً ممکن است سفیانی فلانی باشد، ولی بداء می‌شود و یکی دیگر سفیانی می‌شود، یا مثلاً قرار است سفیانی از شام خروج کند ولی بداء رخ می‌دهد و از جایی دیگر خروج می‌کند[۹] ▪️بنابراین، درفلان نشانه، بداء رخ می‌دهد، اصولا در دایره علم و آگاهی ما نیست و در نتیجه ترویج آن نیز صحیح نیست و التزام به این سخن اشتباه بداء رخ داد، تبعات بسیار ناگواری دارد و باید از آن پرهیز شود. 🔘 پی‌نوشت: [۱] - مهدی پور،پژوهشی علائم حتمی ظهور، ص ۲۱-۲۲ [۲] - صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۶۵۰ [۳] - نعمانی، الغیبة، ص۳۰۱. [۴] - حمیری،قرب الاسناد، ص۳۷۴ [۵] - صدوق، معانی الاخبار، ص۳۴۶ [۶] - سوره آل عمران، آیه۹ [۷]- نعمانی، الغیبۀ، ص۳۰۳ [۸] - سوره نور،آیه۵۵ [۹] -سایت وارثون، وبسایت رسمی فارسی احمد اسماعیل بصری - لینک ✍️مصطفی امیری ═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═ °ْ🇯‌🇴‌🇮‌🇳°ْ↷ https://eitaa.com/joinchat/3936092358C70b5431ca7