🔰🔰🔰🔸🔸🔸🔸🔷🔷🔷
درباره آیت الله مصباح یزدی
نوشتن درباره متفکرین تاثیرگذار بر معادلات جامعه(خواه افراد منفی باشند یا مثبت) کاری بسیار دشوار است.
چون نبوغی خاص در آنهاست که درک آن جز بااحاطه بر ابعاد شخصیتی آنها ممکن نیست.
لکن از باب:
آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید
ایشان قطعا در جرگه متفکرین ارزشمند و برجسته اسلامی محسوب میشوند.
✔ آیت الله مصباح با کناره گیری از مسوولیت های اجرایی در نظریه پردازی علوم انسانی و تولید علم دینی و تربیت شاگردان متمرکز شد.
✔✔ خصوصیت بارز ایشان (عبد) بودن اوست.
او برای تمام گفتارها و رفتارها و کنشهای سیاسی خود به دنبال حجت شرعی نزد خدای تعالی بود.
او معتقد بود هروقت به وظیفه عمل کردیم خداوند دلها را به سمت ما متمایل میکند.
عین فرمایش حضرت زهرا (سلام الله علیها) که فرمود:
هرکس خالص کند اعمالش را برای خدا،خدا بالاترین مصلحتش را به او اعطا میکند.
به قول رهبر حکیم ما دارای پای بااستقامت بر صراط مستقیم بود.
این ویژگی را از اساتیدش بخصوص آیت الله بهجت آموخته بود.
✔✔✔ عالم دغدغه مند برای جامعه به خصوص جوانان بود.
او انحراف و التقاط فکری و اعتقادی را ریشه تمام مشکلات میدانست.
عین آیه شریفه: هرکسی بر اساس شاکله اش عمل میکند.
(شاکله) چیزی جز اعتقاد و نحوه تفکر نیست.
⭕ به همین دلیل بود که در سه برهه بسیار خوش درخشید:
یکم: قبل از انقلاب
در مبارزه طاغوت و نجات جوانان از مارکسیستها
دوم: اوایل انقلاب
در مناظرات عالمانه او به عنوان نماینده حوزه علمیه قم در اوایل انقلاب با جریانهای التقاطی مانند حزب توده، فدائیان خلق،جنبش حبیب الله پیمان و... که از صدا و سیما پخش شد.
سوم. در دوران حاکمیت جریان دوم خرداد
باسخنرانی های عالمانه شهر به شهر در دانشگاه ها و حوزه های مختلف
یکی از اعضای تیم حفاظت ایشان میگفت:
با اینکه ایشان آنوقت بیش از شصت سال سن داشت،ما خسته میشدیم اما ایشان جلسه چندساعته پرسش و پاسخ با دانشجویان داشت.
✔✔✔✔جامعیت ایشان در علوم حوزوی مثال زدنی بود.
او فردی استاد دیده بود.
شاگرد ممتاز آیت الله بروجردی،حضرت امام،علامه طباطبایی و آیت الله بهجت بود.
امام خمینی قبل از چاپ کتاب البیع خود، آنرا به آیت الله مصباح میسپارند تا نقد و نظر خود را ارائه کنند سپس کتاب فقهی امام خمینی چاپ شود.
و نیز علامه طباطبایی فرمودند:آقای مصباح در تفسیر المیزان شریک است.
✔✔✔✔✔ علاوه بر دغدغه مندی نسبت به جامعه،خصوصا نسبت به حوزه علمیه نیز دغدغه داشت.
تاسیس موسسه در راه حق و سپس موسسه امام خمینی و تربیت طلاب و فضلای ارزشمند در همین راستا است.
تمرکز محض بر مباحث سنتی حوزه،جوابگوی نیاز جامعه نیست.
همچنین کوچ حوزویان مستعد از حوزه به دانشگاه و غرق شدن آنها در علوم دانشگاهی نیز فایده ای نداشت.
انقطاع و انسلاخ از اندوخته ها و پایه های حوزوی یعنی بر باد دادن اصالت حوزوی.
ایشان راه سوم را برگزید:
یادگیری علوم پایه حوزوی و فراگیری علوم انسانی جدید به خصوص غربی و سپس تولید علم و نظریه دین و نگاه نقادانه علمی دین به تمام مباحث علوم انسانی موجود در غرب.
این هدف و بیت الغزل برای تاسیس موسسه امام خمینی است.
حقا و انصافا این موسسه، آبروی حوزه علمیه در علوم انسانی جدید است.
طرح ولایت که برای دانشجویان تشکیل میشود نیز از برکات این شخصیت برجسته علمی است.
✔✔✔✔✔✔ علیرغم القائات غافلان و دشمنان آگاه ایشان از مبارزین قبل از انقلاب است.
اسناد ساواک در بازجویی های مختلف از او و نیز خاطرات آیت الله مسعودی خمینی که شخصیت مستقل حوزوی است، بهترین سند از مبارزات او در قبل از انقلاب است.
عضویت در گروه یازده نفره جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نیز نوشتن بیانیه های این نهاد ارزشمند در قبل از انقلاب و فراری بودن ایشان به خاطر تحت تعقیب ساواک بودن، قسمتی از فعالیهای ایشان است.
⭕⭕ علامه مصباح از میان ما رفت اما مادر روزگار باید یک قرن را بگذراند تا همچون محمدتقی مصباح یزدی را متولد کند.
ایتا:
@montazerimostafa
واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/LxZyxjcxcJgGGbffmzELVJ