💠 💭و) (علیه السلام) 🌸حضرت امیر (علیه السلام) در چند مورد به مطالبی می پردازند که آن مطالب، توصیف اوضاع زمان بعد از ظهور حضرت حجت (عج) می باشد از جمله: 🌸۱) حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۱۳۸ مطالب زیر را بیان می دارند:👇 🌸یأخذ الوالی من غیرها ( زمامداری حاکمیت پیدا می کند که غیر از خاندان حکومت های امروزی است.) 📔(دشتی. ۱۳۸۴.ص ۱۸۳) 🌸در اینجا منظور آن است که حضرت مهدی (عج) به که قبل از ایشان بر جهان حکم می رانند، کرد👌. 🌸شریعتی معتقد است از قرائن پیداست که حضرت (علیه السلام) در این خطبه از طوائفی هم نام برده اند که در آینده خواهند آمد و دارای پادشاهان و امیرانی ستمگر یا عمال و کارگزارانی تبهکار خواهند بود که متأسفانه نام آنها از خطبه ساقط شده است. وی معتقد است که ابن میثم و ابن ابی الحدید هم این مطلب را بیان داشته اند. 📕(شریعتی. ص ۱۱۹) 🌸ب) عمالها علی مساوی اعمالها (عمال و کارگزاران حکومت ها را بر اعمال خواهد داد.) 📓(معادیخواه. ۱۳۷۳.ص ۱۵۶) 🌸ج) فیریکم کیف عدل السیره و یحیی میت الکتاب و السنه (او روش عادلانه در حکومت حق را به شما می نمایاند و کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) را که تا آن روز متروک مانده را زنده می کند.) 📒 (فیض الاسلام. ۱۳۵۱.ص ۴۲۵) 🌸نکته ای که باید اشاره کرد این است که در اینجا هم ملاحظه می شود که امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای توصیف آینده برای مخاطبان شان که قطعاً آن ، روزهای مدنظر حضرت علی (علیه السلام) را درک نخواهد کرد به گونه ای سخن می گویند که تا آن زمان یعنی دوران بعد از ظهور حضرت حجت (عج) زنده اند. علت اینگونه سخن گفتن را پیش از این و در قسمت الف توضیح دادیم، به همین علت از تکرار مباحث اجتناب می کنیم. 🌸د) یعطف الهوی علی الهدی (او (عج) خواسته ها را تابع هدایت وحی می کند.) 📘(شیروانی. ۱۳۸۸.ص ۲۳۳) 🌸هـ) یعطف الرأی علی القرآن (او نظرها و اندیشه ها را تابع قرآن می سازد.) 📙(میثم البحرانی. ۱۴۰۳.ص ۱۶۸) 🌸و) و تخرج له الارض افالیذ کبدها و تلقی الیه سلما مقالید ها (زمین میوه های دل خود ( معادن طلا، نقره و ... است) را برای او بیرون می ریزد و کلید هایش را به او می سپارد.) 📗 (زمانی. ۱۳۷۴. ص ۳۱۷) 🌸در توضیح باید بیان داشت که جملات فوق از حضرت علی (علیه السلام) با حدیثی از پیامبر (ص) که درباره (عج) می فرمایند: وفادت له الارض افلاذ کبدها ( برد) دارای تطابق و قرابت کامل است. 📔 (فیض الاسلام. ۱۳۵۱. ص ۴۲۵) 🌸علاوه بر این، شارحین قرآن، آیه ی «و اخرجت الارض اثقالها» (و ) ▫️(زلزال/۲) را مربوط به (عج) می دانند به گونه ای که مفسرین معتقدند آیه فوق این معنا را می رساند که زمین، داشته هایش را در اختیار حضرت مهدی (عج) قرار خواهد داد. این مورد، یکبار دیگر تطابق کامل سخنان حضرت امیر (علیه السلام) با آیات قرآن مجید را به اثبات می رساند. 📒(شریعتی . ص۱۲۰) 📗