بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 🌿🌺🌿ذهن يعني نبودِ مراقبه : همين كه تو وارد مراقبه مي شوي، ذهن چون تاريكي ناپديد مي شود. و در آن لحظه در مي يابي كه در دنيايي خيالي و غير واقعي به سر مي برده اي. ذهن همان دنياي خيالي است؛ كه ما در آن زندگي مي كنيم. 🌴گوهر معرفت 🌴 🌿🌺🌿معاشرت اهل سلوک : شما اهل سير و سلوك و مراقبه هستيد.؟ همواره سنجش و ارزيابي را با خود داشته باشيد؛ كه به خانه فلاني رفتن و معاشرت با فلاني چه فايده اي براي من دارد. دائماً سعي كنيد كه اين سنجش و ارزيابي را رها نكنيد؛ و هميشه در اين فكر باشيد؛ كه به مقدار كم و ضروري با مردم معاشرت داشته باشيد. همانطور كه مي گويند: اگر انسان مضطر شد؛ كه فعل حرامي را انجام دهد؛ بايد به اندازه اضطرار باشد؛ نه بيش از اضطرار، معاشرت با اهل دنيا را هم مثل اكل ميته و خوردن چيز حرام بدانيد؛ كه به اندازه ضرورت از آن برداشت كنيد. اين تفكر را بايد در فكرتان بخوابانيد؛ كه چيزي براي شما پيش نيايد كه با شريعت ، طريقت يا حقيقت جنگ داشته باشد. 🌴گوهر معرفت 🌴 🌿🌺🌿مراقبه ،عبور از سد قضاوت دیگران : ذهن ما در هر ارتباطی با دیگران ، به راحتی در دام قضاوت دیگران به اسارت در می آید. پس از پایان هر ارتباطی ، در لفظ اونا رو به خدا می سپاریم؛ اما حقیقتش این است که در عمل ، اونا را به ذهن می سپاریم نه به خدا...، ما خود را وادار کرده ایم که ساعت ها و بلکه روزها ، بر روی شخصی هرچند بی اهمیت فکر کنیم؛ و در ذهن آن را بالا و پائین کنیم؛ تاببینیم در موردماچه فکر یا قضاوتی می کند؛ و هنوز در مورد شخص اول به نتیجه ای نرسیده ایم؛ که در مواجهه با شخص بعدی قرار می گیریم؛ و ذهن بدون اینکه از شخص اول نتیجه ای بگیرد؛ شروع به بررسی قضاوت های شخص دوم در مورد خودش می کند؛ و این سیر هم چنان ادامه دارد. چهل یا پنجاه سال می گذرد؛ و ذهن هم چنان از این شخص به اون شخص به دنبال نتیجه ای برای پیدا کردن و شناسایی خود در دیگران است؛ اما بی نتیجه... چون دیگران هیچگاه ما را تایید نخواهند کرد. مراقبه این فرصت را به شما می دهد؛ که پی به این چرخه ی احمقانه ببرید؛ و خود را از این چرخه خارج، و دیگران را از ذهن بیرون نمائید. 🌴گوهر معرفت 🌴 🌿🌺🌿..بدانكه نفوس ناطقه انسانى و طبايع بنى آدم سخت متفاوت است : بعضى از جنس عليين اند؛ كه بالطبع عاشق عروج بسوى خداوند ذوالمعارج ، و بى اعتناء به زخارف دنيا و لذائذ حيوانى اند. و بعضى دوستدار حيوة فانيه و عاريه چند روزه اينجا، و دل بدان باخته اند " ان هؤلاء يحبون العاجلة و يذرون وراء هم يوما ثقيلا "( هل اتى 28 ). انبيا چون جنس عليين بدند. سوى عليين ز جان و دل شدند. كافران چون جنس سجين آمدند. سنج دنيا را خوش آئين آمدند. ( عارف رومى ) و از اينان تا آنان اختلاف مراتب و تفاوت درجات بيشمار است. حال فارابى گويد: پس اگر از قطع علائق بدنى و عوائق ظلمانى ، و از دورى مشتهيات نفسانى رنج مى برى، و احساس تألم مى كنى، پس واى بر تو كه اين تألم از مفارقت و محرومى و تأسف از حالات گذشته، علامت شقاوت نفس تو است . پس معلومت باد كه لائق به مقام قرب حضرت ذوالجلال والاكرام نيستى، و رستگار نمى شوى. و اگر از اين تجرد و قطع علائق آسوده خاطر و خرسندى، پس خوشا بحالت كه نيكبختى . و اين دليل و نشانه سعادت نفس تو است؛ و دانسته مى شود كه از لطائف نورانيه الهيه است؛ پس در اين حال با اينكه در بدنت هستى، گويا در بدنت نيستى، و گويا در صقع ملكوتى ، پس مينگرى آنچه را كه نه چشمى ديده است؛ و نه گوشى شنيده است؛ و نه بر قلب بشرى خطور كرده است. نصوص الحکم بر فصوص الحکم استاد علامه حسن زاده آملی 🌴گوهر معرفت 🌴