🎙 جلسه اول در محضر 🔸 دقیقه 3 از لحاظ شخصیت روحانی، هرچه که انسان، علمش در توحید قویتر باشد، استخوان بندی و ساختمان روح قویتر است. 🔸 دقیقه 5 در قیامت هم انسان، به میزان توحیدی شدن ارزش پیدا می‌کند. عمل خوب است، اما بالاتر از عمل، خود توحیدی شدن انسان است. ذات، اصلاً خالص شود. شیخ مفید حق بزرگی بر گردن شیعه دارد، که بحث امامت را علمی و تئوریزه کرد. (و همچنین توحید را به صورت علم در آورد.) 🔸 دقیقه 7 سه بیت شعر امام زمان (ع) در وصف شیخ مفید : آن روزی که منادی، ندای مرگ تو را داد.. روزی بود که بر آل رسول (ص) سخت گذشت. هرچند که تو رفتی و در دل خاک پنهان شدی، اما علم توحید در تو مقیم بود. «قائم» خوشحال می شود، آن زمانی که کتابهای تو را برای ایشان می خوانند. 🔸 دقیقه 10 بحث «لا اله الا الله» بحث فنای در ذات خداست، یعنی تا زمانی که انسان احساس کند، من هستم، تا زمانی که انسان از وجود خودش آگاه باشد که من هستم، من اینجا نشستم و.... خلاصه از خودش خبر داشته باشد، این انسان در شرک است. 🔸 دقیقه 15 کمال توحید، فانی شدن در ذات خدا و فراموش کردن از خود است. انسان به این مقام، جز با شهود، جز با رؤیت ذات خدا نمی رسد. 🔸 دقیقه 17 عبادت، عبارت است از این که انسان یک کمالی را برای خودش انتخاب کند و بعد مسیر وجودی خودش را به سوی آن کمال تنظیم کند و به سمت آن حرکت کند. این حرکت را عبادت، می گویند. 🔸 دقیقه 25 نماز حرکتی است، که در طی این حرکت انسان می رود تا به کمال خودش یعنی خدا برسد. منتهی، یک نکته را دقت کنید که، نماز همیشه عبادت نیست..... حرکت بدنی هست، اما این حرکت بدنی همیشه عبادت نیست. چرا؟ به خاطر اینکه زمانی نماز، برای انسان می‌تواند معراج باشد، که همه وجودش را به سوی خدا تنظیم کرده باشد. 🔸 دقیقه 28 اله، به معنای خدا نیست. اله، به معنای رب است. رب یعنی موجودی که نیاز موجودات ناقص را برآورده می کند. 🔸 دقیقه 29 رب به معنای هر موجودی است، که دارای اثر مستقل باشد. مثلاً، نمک یک اثری دارد که اثرش شوری است. هر موجودی را که در عالم ببینید، اثری دارد و موجود بی اثر، در عالم نیست. حالا بحث در این است که این اثر ها از کجا هستند؟.....آیا آتش و نمک اثرش مال خودش هست؟.... نه، وقتی، دارد می گوید «لا اله الا الله» یعنی هیچ اثر بخشی در عالم جز الله نیست. 🔸 دقیقه 31 «والذی هو یطعمنی و یسقین و اذا مرضت فهو یشفین» «79و80 شعراء» خدای من آن کسی است که او مرا طعام می دهد. او مرا سیراب می کند. (و یسقین) آب، انسان را سیراب می کند، پس چرا می گوید : خدا مرا سیراب می کند؟..... «لا اله الا الله، آن مقامی است که اگر انسان به این مقام برسد، واسطه ها را دیگر نمی بیند.» 🔸 دقیقه 36 اینکه خدا، در یکجا تعلیم قرآن را به جبرئیل نسبت می دهد و یکجا به خودش نسبت می دهد. یعنی ای مردم! آگاه باشید که فعل جبرئیل، فعل خداست..... 🔸 دقیقه 41 اگر انسان به چنین جایی رسید که خدا را به عنوان رب مطلق دید. اگر انسان به این مقام رسید، اینجا اگر نماز بخواند، حالا نمازش عبادت می‌شود. https://eitaa.com/moravej_tohid/3679🆔 @moravej_tohid