🎙
#فقه_استدلالی جلسه بیست و سوم
در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
تصحیح یک نکته:اصول چهار تا هستند.احتیاط، برائت، تخییر، استصحاب
منتهی اشتغال اصل نیست.
قاعدهی اشتغال ،اينها فرق می کند. قاعده، اصل و....
✨ اشتغال قاعده است و ما از قاعدهی اشتغال استفاده کردیم.
🔸 دقیقه ۲
اشتغال يقين، فراغت يقينی می خواهد.
✨ وقتی ذمه ی ما مشغول می شود، باید کاری کنم که فارغ شود.
🔸 دقیقه ۴
اگر من سوره را نخوانم، معلوم نیست که فراغت ذمه پيدا شده باشد، یعنی اگر شک کردم که سوره واجب است یا نه، قاعدهی اشتغال می گوید:سوره را بخوان.
اگر شک کردم که صلوات در تشهد واجب است يا نه،می گوید:صلوات را بخوان.
✨ در اينجا هم از قاعدهی اشتغال استفاده می کنیم. یعنی اگر نماز نافله را یک رکعت بخوانم،شک می کنم که آيا ذمه ی من فارغ شد يا نه...
✨ استحباب هم خودش یک نوع اشتغال ذمه است.
✨ (در اينجا) قاعدهی اشتغال می گوید:نه، معلوم نیست فارغ شده باشد.
🔸 دقیقه ۵
بعضی ها برائت جاری کردند.(اصل برائت )
✨ برائت اصل نیست، قاعده است.
✨ برائت یعنی کناره گرفتن
🔸 دقیقه ۹
اصلا آيا اصل برائت در اينجا جاری می شود یا نه؟
✨ یکی از خدمات بزرگی که مرحوم شيخ انصاری به فقه کرد،همين بود که مجاری اصول را تنقیح
کرد،که برائت کجا جاری می شود؟استصحاب کجا جاری می شود؟....
✨ دو تا برائت داریم،یک برائت عقلی داريم، یک برائت شرعی داريم. برائت عقلی یعنی برائتی که مدرکش عقل است.....
🔸 دقیقه ۱۱
اگر بیان قطعی از طرف شارع بیان نشده، حالا بخواهد تو را در قيامت عذابت کند،این بر شارع قبیح است، چون شارع عاقل است، پیامبر(ص)عاقل است.
🔸 دقیقه ۱۲
برائت شرعی، برائتی است که ما دليلش را از شرع می گيريم.
🆔
@moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3965