🎙 جلسه چهارم در محضر 🔹 دقیقه ۱ خداوند می فرماید:"کان من الجن"۵۰،کهف شیطان از جن است، یعنی ساختمان وجودش از آتش‌ است. 💦 "ابی ان یکون مع الساجدین "۳۱،حجر شیطان ابا کرد که با ساجدین باشد. مع می فرمايد، پس معلوم می‌شود که شیطان از ملائکه نبود، با ملائکه بود. 🔹 دقیقه ۵ عدم سجده شیطان مقتضای ذاتش بود.یعنی اگر سجده نکرد،اصلا ذاتش اقتضای سجده نداشت. 🔹 دقیقه ۷ آیا اراده قبل از ذات است،یا اراده بعد از ذات است؟اراده بعد از سعادت و شقاوت است،یا اراده قبل از سعادت و شقاوت است؟ 💦 اراده بعد از سعادت و شقاوت است، اراده‌ی هر کس متناسب با ذاتش هست. 💦 شیطان ذاتی است که از رحمت بهره‌ای ندارد،یعنی بهره‌ی زیادی ندارد،رحمت هست اما خیلی کم است 💦 ميزان سعادت و شقاوت از روی رحمت معلوم می شود. 🔹 دقیقه ۹ بر ذات شیطان عدم حاکم است، یعنی خداوند می گوید: سجده کن می گوید:نمی کنم 💦 شیطان یک موجود عدمی است، عدم رحمت بر او حاکم است. بنابراین بر افعالش هم عدم حاکم است،افعالش مطابقت با اراده‌ی خدا ندارد. 🔹 دقیقه ۱۱ لعن به دو نوع بر شیطان وارد شد،لعن مقید ،لعن مطلق 💦 لعن دوری از رحمت است،دوری منظور دوری فاصله‌ای نیست، یعنی اسم رحمان در ساختمان وجودی او کم به کار رفته‌ است 🔹 دقیقه ۱۳ لعن و رَجم هر دو به یک معنا هست، اما مفسرین یک فرقی بین لعن و رجم گذاشته‌اند. 💦 رجم، مطلق دوری هست.یعنی هر کسی که‌ از چیزی دور است،این رجیم است.اما لعن دوری از رحمت خاص را می گویند. 💦 برعکسش صلوات به معنی نزدیکی به رحمت است. 💦 صابر کسی است که مقدار زیادی از صفت رحمت در او به کار رفته است. 🔹 دقیقه ۱۷ اینکه می گوییم: خداوند بر رسولش صلوات فرستاد،یعنی رحمت زیادی را در وجود او وارد کرد. 🔹 دقیقه ۱۹ افعال انسان از صفات انسان ناشی می شود. 🔹 دقیقه ۲۳ یک بهشت،بهشت مقید است.(جنتی) 💦 همان کسانی که صفت رحمت در آنها به مقدار زیاد وجود دارد،دو دسته هستند. بعضی‌ها رحمت عام در آنها زیاد به‌ کار رفته که رحمت عام را رحمان می گوییم بعضی‌ها رحمت خاص در آنها به کار رفته‌ که اینها را رحیم می گوییم. 🔹 دقیقه ۲۶ رحمت خاص برای همه نیست، برای خیلی اندک است، برای کسانی است که به مقام نفس‌ مطمئنه برسند،به مقام صبر و یقین برسند. 🔹 دقیقه ۳۲ توکل،رضا،صبر اينها امور قلبی هستند. حج،نماز،روزه امور جسمی هستند. 💦 آيا همین که انسان نماز خواند،خدا دوستش دارد؟نه،چرا؟ چون چه بسا در قلبش این آدم خراب باشد.....در قلبش اعتراض دارد. 💦 خدا نمی فرماید که خدا دوست دارد، آنهايی را که هر سال به حج می روند،آنهايی که روزی هزار بار نماز می خوانند.نه،می فرمايد:"ان الله یحب المتوکلین" خداوند حب را متعلق به افعال قلبی کرده‌ است. 🔹 دقیقه ۳۷ کسی که مشمول رحمت عام روحانی(اسلام ظاهری)است،این در نهایت به بهشت مطلق می رود.کسی که از رحمت خاص برخوردار است، به‌ بهشت ذات می رود،یعنی وصال،لقاءالله، شهود ذات خدا 💦 لعنت عام،انسان را به جهنم جسمانی می برد. لعنت خاص،انسان را به جهنم خاص می برد، که فراق باشد 🔹 دقیقه ۴۴ شیطان مهلت یافت،چرا مهلت یافت؟این مهلت‌ تا کی هست؟ 💦 خداوند تا يوم الدین شیطان را مهلت داد،این يوم الدین کی هست؟ شیطان به خدا گفت:خدايا تا قیامت مرا مهلت بده. یعنی شیطان يوم الدین را به يوم قیامت تعبیر می‌کند.حالا این دو تا یکی هستند یا فرق می کند؟ خداوند باز این جوری فرمود:"الی يوم الوقت المعلوم "۸۱،ص تو را تا وقت معلوم مهلت می دهم. 🔹 دقیقه ۴۷ سرّش این است که شیطان فهمید،تا زمانی که بساط لعنت در این عالم باشد،من شیطان هم‌ هستم،بساط لعنت تا کی هست؟ تا روز قیامت پس من تا روز قیامت هستم. 🔹 دقیقه ۵۱ وقت معلوم کی هست؟آیا روز قیامت است یا روز دیگر؟ 🔹 دقیقه ۵۳ خدایا!همه را گمراه می‌کنم. همه را یعنی همه‌ی انسان ها از اول زمان آدم، تا قیامت 💦 اگر منظور از يوم الدین، مثلأ روز ظهور امام زمان(ع)باشد،یعنی آنهايی که بعد از امام می آیند،شیطان نتواند گمراه کند،پس دیگر نمی توانست، بگويد:همه را گمراه می کنم. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4100