🎙 جلسه ششم در محضر 🔹 دقیقه ۱ از خصوصیات دیگر شیطان که از قرآن قابل استنباط هست،این است که شیطان دارای اعوان و انصاری است، و توسط آنها بیشتر انسان ها را گمراه می کند. 💦 در قرآن خداوند يک فعلی را هم به غیر خودش نسبت می دهد و هم‌ به خودش نسبت می دهد. یک‌جا می فرمايد: جبرئیل قرآن را به پیامبر(ص)تعلیم داد و در جایی دیگر می فرمايد: خدا خودش تعلیم داد. 🔹 دقیقه ۴ در عالم وحدت فاعل هست،یعنی ما در عالم فاعل متکثر نداریم، یک فاعل داریم که خداست و بقیه اينها مراتب فعل خدا هستند، شئون فعل خدا هستند. درست مثل خودمان که اگر دقت کنید ،می بینید که اگر چشم من می بیند، من دو جور تعبیر می کنم. یک وقت می گویم: چشم دید. یک وقت می گویم: من دیدم. 🔹 دقیقه ۸ در وجود من ده تا فاعل نیست، چشم یک فاعل مستقل، گوش یک فاعل مستقل این جوری نیست. یک فاعل هست و آن هم (من) منتهی من خودم را به اطوار مختلف ظهور دادم. 🔹 دقیقه ۱۲ چون یک فاعل واحد در عالم هست،پس يک اراده‌ی واحد در عالم هست. 💦 جبرئیل یک مرتبه ای از فاعلیت خداست. عزرائیل یک مرتبه ای از فاعلیت خداست. ما هم همین طور یک مرتبه‌ای از فاعلیت خدا هستيم. 💦 بحث جبر و تفويض اینجا اصلا نمی آید،موضوعا قابل بحث نیست. بحث جبر وتفویض در جایی هست که دو تا فاعل باشد. 💦 منتهی چه نسبتی بین اراده‌ی خدا و اراده‌ی من هست؟آیا من را به حال خود رها کرده و گفته: هر کاری که دلت می خواهد انجام بده؟... تفويض معتزلی همین است که می گفتند: اصلا خداوند ما را به‌ حال خودمان رها کرده 💦 اشاعره می گفتند: نه، خدا اراده‌ی ما را باطل کرده است. در مذهب اشعری یا معتزله معتقد به تعدد اراده بودند. 🔹 دقیقه ۱۶ اما در مذهب امر بین الامرین این طوری نیست. 💦 امر بین الامرین خودش دو مرتبه دارد.یک مرتبه‌ی نازل و یک مرتبه‌ی عالی، مرتبه‌ی نازلش آن هم بر مبنای تعدد اراده است که خواجه نصیر می گوید: خدا هست،ما هم هستیم. خدا هم یک فاعل ما هم یک فاعل، خدا هم اراده دارد،ما هم اراده‌ داریم. منتهی چیزی که هست، خدا اراده کرده است که ما افعالمان را با اراده‌ی خودمان انجام دهیم. 🔹 دقیقه ۱۸ امر بین الامرین یک مرتبه‌ی اعلی دارد،که در عرفان هست. 💦 اما در عرفان می گویند: یک فاعل واحد در عالم هست و یک اراده‌ی واحد در عالم هست. اگر تو فاعل هستی، فاعلیت تو شأنی از همان فاعل کل است. 🔹 دقیقه ۲۳ مسئله‌ی امر بین الامرین را مولوی در دفتر پنجم ثابت می کند.و خیلی اصرار دارد که انسان از خودش اختیار دارد. دقیقا طبق شیعه بحث می‌کند 🔹 دقیقه ۲۴ عارف دو جور نظر می کند،یک وقت هست که به ما انسان ها نظر می کند... یک وقت به اصل منبع نظر می گند و می گوید: اوست که این کارها را انجام می‌دهد. 🔹 دقیقه ۲۶ قرآن یک‌جا گمراه کردن را به شیطان(۶۲،یس)نسبت می دهد و یک جا به خدا (۲۳،جاثیه)نسبت می دهد. 🔹 دقیقه ۲۸ عالم آفرينش مرتبه مرتبه است. 💦 در مورد شیطان آمده که اصل اغواء ازخود شیطان است که اغواء می کند.... اما از طرف دیگر خود او اعوان و انصاری دارد، که‌ اينها گمراه می کنند. مثلا "افتتخذونه و ذریته اولیاء"۵۰،کهف شما شیطان و ذریه اش را اولیاء می گیرید. 🔹 دقیقه ۳۵ عبد کيست؟ عبدالله کسی است که در او ذره‌ای استقلال نیست. تمام وجودش را از خدا می بیند. 🔹 دقیقه ۳۶ هیچ گاه به خوابهایی که می بینید، اعتماد نکنید. 💦 شیطان به‌ ما دسترسی دارد،لذا در خواب می آید،یک صورتی را به ما نشان می دهد و به ما القاء می کند، که‌ این امام زمان(ع) است، این فاطمه زهرا(س)است. 🔹 دقیقه ۳۸ ذریه اش، قبیله اش یا جن و انسی که نه قبیله‌ی او هستند،نه ذریه ی او هستند،اما اینها هم‌انسان را گمراه می کنند. 💦 البته اعوان و انصار شیطان از حیث قدرت با هم فرق می کند. 🔹 دقیقه ۴۱ در مورد کفار قرآن می فرمايد: هر کافری یک شیطانی همراه او هست. 💦 بعضی اختراعات دانشمندان واقعا برای بشر خطرناک است(و به الهامات همین شیطان هاست) 🔹 دقیقه ۴۵ به‌ طور کلی هر انسانی که متولد می شود، به همراه او از اجنه هم متولد می شوند و لذا با هر انسانی از اجنه هم وجود دارند،منتهی چیزی که هست، اگر این انسان مسلمان باشد،آنها هم مسلمان هستند و کمکش می کنند،ولی اگر این انسان کافر باشد،به‌ قول قرآن یک جن شیطانی همراه او هست. 🔹 دقیقه ۴۷ ملائکه ای هم موکل بر انسان هستند، که‌ امر به‌ خوبی می کنند. 💦 ملائکه ای هستند که به او الهام می کنند. ملائکه ای هستند که از بلا نگهش می دارند. ملائکه ای هستند که به‌ او علم می آموزند. 🔹 دقیقه ۵۲ تحول روحانی حافظ 🔹 دقیقه ۵۶ انسان یا عالم ربانی باشد،یا متعلم علی سبیل النجاه، متعلمی باشد، که‌ به‌ دنبال علم برود،از عالم ربانی علم یاد بگیرد. و خودش را به وسيله‌ی این علم نجات دهد. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4156