🎙 جلسه شانزدهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ خداوند در زمان و در مکان نیست. ✨ ما هر زمانی را که حساب کنیم،خداوند در آن زمان بوده و هست و خواهد بود، بنابراین می فرمايد: پیشی نگرفته است بر خداوند نه وقتی نه زمانی، هیچ کدام بر خداوند سبقت نگرفته است. این‌گونه نبوده که در قدیم الایام یک زمانی بوده که خالی از وجود خداوند باشد. 🔸 دقیقه ۳ زمان از خواص ماده است، بنابراین موجودات مادی در زمان هستند.اگر موجودی مادی نبود،در زمان نیست. مثلأ ملائکه را نمی شود گفت در زمان هستند،نمی شود گفت که جبرئیل در چه زمانی به وجود آمده؟ ✨ ائمه اطهار(ع)هر کلمه‌ای که بیان می کنند، خودش حکمت است. چرا حضرت دو تا (زمان) فرموده،یکی پیشی نگرفته بر خدا وقت دوم، پیشی نگرفته بر خدا زمان وقت و زمان آوردند، این اشاره به این مطلب دارد که: ما یکبار موجودات زمانی هستیم،یعنی در زمان هستيم و یکی اینکه، شخصیتی از ناحیه‌ی زمان پیدا کرديم. هر موجود زمانی این دو خصوصیت را دارد.یکی این که، در زمان است، مثل این که الآن ما در سال ۱۳۸۸ هستيم.... و یک خصوصیت دیگر این‌که، موجودات زمانی از این که در زمان هستند، وقتی ما اينها را یک نسبتی با زمان می دهیم ،یک شخصیتی پیدا می کنند. 🔸 دقیقه ۷ هر انسانی بالاخره یک نسبتی با زمان دارد،می گوییم: انسان امروزی،انسان دیروزی ✨ ما شخصیتی که در چهل سال پیش داشتیم و شخصیتی که الآن دادیم،وقتی که با هم مقایسه می کنیم، می بینیم یک شخصیت متفاوتی است. 🔸 دقیقه ۱۱ خداوند نه موجودی است که در وقت است و نه موجودی است که از ناحیه‌ی نسبت دادن به زمان یک شخصیتی پیدا می کند. ✨ ما نمی توانیم بگوییم: خدای هزار سال پیش این طوری بوده،خدای امسال این طوری است. خداوند يک حقیقت واحد و ثابت است. 🔸 دقیقه ۲۲ در مورد مکان هم دو خصوصیت داریم،یکی اینکه در مکان هستيم و یکی اینکه یک شخصیتی از ناحیه‌ی نسبت یافتن به مکان داریم. 🔸 دقیقه ۲۶ خداوند شخصیتی از ناحیه‌ی نسبت یافتن با مکان پیدا نمی کند، چرا؟ چون خدا در مکان نیست. 🔸 دقیقه ۳۰ یکی دیگر از خصوصیاتی که حضرت برای خداوند بیان می فرمايد: آن خدایی که از خفیات امور باطن است. اینجا باطن است،یعنی پنهان است، از خفیات امور یعنی از امور باطنی و مخفی ✨ انسان یک بُعد وجودش حواس ظاهری است، اما انسان یک دستگاه های ادراک باطنی هم‌دارد،مثلأ قوه‌ی خيال اینگونه است،.. یا مثلأ انسان دارای عقل هست که یک قوه‌ی ادراکی و باطنی هست. 🔸 دقیقه ۳۴ قاعده‌ی عقلی: حکم کل تابع حکم جزء است. ✨ از عقل بالاتر، قلب هست که قلب هم دارای ادراک باطنی است... منتهی ادراک عقل با ادراک قلب فرق می کند. 🔸 دقیقه ۳۹ قلب باید خدا را ببیند،منتهی چطوری خدا را ببیند؟ آن احتیاج به تزکیه و تصفیه و جهاد با نفس دارد. 🔸 دقیقه ۴۳ عقل و قلب انسان مراتب باطنی ادراک انسان هستند و می توانند،باطن را تشخیص دهند.. ولی در عین حال تشخیصشان نسبت به خدا یک تشخیص ضعیف است، یک تشخیص در حد خودش است. ✨ هر فیلسوفی که‌ با عقل خود خدا را دریافت کرد، باید بداند که این خدایی را که دريافته، آن خدای واقعی نیست،هر عارفی که با قلب خودش خدا را دریافت باید بداند که این خدایی که دريافته آن خدای واقعی نیست، این خدایی است که به‌ اندازه‌ی گنجایش عقل خودم یا قلب خودم به آن دست پیدا کردم.... والا خداوند برتر از همه‌ی اینهاست. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4163