🔻وضعیت امروز حجاب در جمهوری اسلامی افتخارآمیز است؛ آن هم بسیار افتخارآمیز! حامد میرزائی فعال رسانه‌ای: 🔹در این چند اسلاید، می‌خواهم توضیح دهم که گرچه وضعیت حجاب ما، با ایدئال اسلام فاصله دارد، لیکن همین وضعیت موجود به گونه‌ای است که نه جای امیدواری برای دشمنان باقی می‌گذارد، و نه جای ناامیدی برای دوستان. این وضعیتی است که می‌تواند سرمشق دیگران قرار گیرد. 🔹اولاً اکثریت قاطع مردم ایران، همچنان به ایده حجاب باور دارند، و در عمل نیز پای‌بند هستند. در این گزاره، مردم ایران منحصر نیستند به آدم‌های توی خیابان‌های شمال شهر تهران. کلا‌ن‌شهرها هم منحصر به تهران نیستند؛ و شهرهای ایران هم منحصر به کلان‌شهرها نیستند. مردم‌نگاری مجموع شهرها و روستاهای ایران، چیز دیگری را نشان می‌دهد. 🔹همچنین باور و پای‌بندی به ایده حجاب، منحصر به استفاده از چادر و حجاب برتر نیست. مانتویی‌های با مقنعه، روسری و شال را هم در بر می‌گیرد. همچنین بعد از بلوای زن، زندگی، آزادی، تمام ضعیف‌الحجاب‌ها و شل‌حجاب‌ها را هم شامل می‌شود؛ آدم‌های عجیبی که حتی در موقعیت‌های غیرامنیتی، دست از حجاب خود نمی‌کشند. 🔹از آن‌سو، هم‌اکنون دیگر اظهر من الشمس است که حجاب (و‌ حجاب قانونی) از سیاسی‌ترین وجوه زیستن و بودن آدم‌ها در ایران است و جایگاه واضح تمدنی دارد. حجاب در خلأ نیست، و می‌بایست آن را در نسبت با دو فشار حداکثری سنجید. 🔹فشار حداکثری اول، سیاست‌های اقتصادی جهانی در صنعت برهنگی و پورنوگرافی است. مسئله برهنگی و مسائل جنسی، همواره در طول تاریخ وجود داشته و شاید تا انتها هم وجود داشته باشد. لیکن هیچ‌گاه ساز و برگی در حد یک صنعت -که در ردیف چند صنعت پرسود جهان باشد- نداشته. سیاست حجاب و وضعیت حجاب ایران، باید در نسبت با چنین فشاری سنجیده شود. 🔹فشار حداکثری دوم، آن فشارهای مختص ملت ایران است، بلاهای عظیمی که پروردگار عالم، ملت ایران را شایسته ابتلا به آنها دانسته؛ از تحریم اقتصادی، و سنگ‌اندازی سیاسی-امنیتی گرفته تا تهدیدهای روانی و پروژه‌های فرهنگی-رسانه‌ای دشمنان. چنین وضعیتی، در کنار معرفی جمهوری اسلامی به‌عنوان مسبّب تمام مشکلات عالم از ازل تا ابد، یقیناً در پای‌بندی بخش‌هایی از مردم نسبت به سیاست‌های رسمی جمهوری اسلامی اثر می‌گذارد. 🔹هرگاه این دو فشار حداکثری برطرف شد، و تبعات دنباله‌دار و‌ مزمن آن، جبران گردید، آنگاه می‌توان وضعیت حجاب در ایران را با ایدئال‌های اسلامی مقایسه کرد، و آنگاه در صورت لزوم، جمهوری اسلامی را ملامت کرد. 🔹از طرفی باید دقت کرد که هنجارشکنی‌های امروز اقلیت مرفه و نوکیسه، و آنچه ما به‌عنوان بی‌حجابی می‌شناسیم، گرچه حرام شرعی و حرام سیاسی است، اما کعبه آمال و آرزوهای دشمنان نیست. خواسته دشمن یقیناً چیزی در حول و حوش «بی‌حجابی سر» نیست. خواسته آنان، حداقلش «بی‌حجابی نرمال غربی» و حداکثرش، «بی‌بندوباری کامل» است. آن بی‌حجابی که همواره شالش دور گردنش است، تفاوتی ندارد با بی‌حجاب‌های نرمال دنیا؟ دشمن با آن همه هزینه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و رسانه‌ای نتوانسته ایده مطلوبش را محقق کند. این جای امیدواری ندارد؟ 🔹همچنین بی‌حجاب‌ها، گرچه همگی کنش سیاسی می‌کنند، اما همگی واقف به ابعاد سیاسی-امنیتی کار خود نیستند. آنها ممکن است بی‌حجابی خود را کنشی فرهنگی و اجتماعی بدانند تا سیاسی. این نوع بی‌حجابی، برآمده از آگاهی کاذب، و یا ماجراجویی‌های نوجوانانه است. از این رو، راه دیالوگ با درصد بالایی از بی‌حجابان باز است، و امکان مفاهمه و تغییر نظر آنها وجود دارد. مشکل اصلی جمهوری اسلامی، بی‌حجابان سیاسی هستند. 🔹تمام شد! پدیده خارق‌العاده این روزهای جمهوری اسلامی، وجود جمعیت انبوه معتقد و پای‌بند به حجاب در جامعه است؛ و نه مشاهده هنجارشکنان خرده‌پای در اقلیت. معجزه، دیدن چادری‌های خیابان‌های شمال تهران است، نه برعکس! جمهوری اسلامی هنوز -به‌تمامی‌اش- در جهان مستقر نشده، و مبارزه انقلابی‌اش در همه حوزه‌ها -از جمله حجاب- ادامه دارد. شکست بلوای زن، زندگی، آزادی می‌تواند خیزش دوم مردم انقلابی ایران برای تثبیت حجاب باشد. رسول در روبیکا👇 https://rubika.ir/rasull313 رسول در ایتا👇 https://eitaa.com/rasul313 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•