✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 شیطان شناسی (شماره 7) س: آیا اینکه می گویند: «شیطان، عقل را می گیرد»، حقیقت دارد؟ ج: عقل را نمی گیرد. وقتی انسان عصبانی شود، عقلش را تیره می کند؛ و الّا او نمی گیرد. او جلوه می دهد. می گوید: «به زن نامحرم نگاه کن.» مدام آن را واکس می زند تا تو راه می افتی و به دنبالش می روی. وسوسه می کند. س: آیا همه ی جنگ ها کار شیطان است؟ ج: همه ی جنگ ها زیر سر آن ملعون خبیث است. س: پس نظام احسن چیست؟ ج: تشریعی است. تکوینی که نیست. جنگ هم در نظام احسن باید بشود. اسبابش را انسان ها فراهم می کنند. این قدرت دارد و دین هم ندارد، اما آن یکی قدرتش ضعیف تر است و وقتی زیر بار حرف قدرت مند نرود، او چه می کند؟ راه می افتد و می زند. او تکوینش درست است؛ اما حق ندارد این کار را بکند. حرام است. تشریعش خراب است؛ و الّا تکوینش عیبی ندارد. تمام حوادث تکوینی باید انجام شود و دارد می شود؛ اما بعضی از آن تشریعاً حرام است و جایز نیست. س: آیا آن شیطان اصلی مرده است؟ ج: سر جایش هست. خدا به او تا قیامت مهلت داده است. س: بچه های شیطان...؟ ج: او ذرّیه دارد. کسانی که بناست تا قیامت باشند، هستند. س: تفاوت وسوسه های نفس اماره با وسوسه های شیطان چیست؟ ج: ملاک، کتاب و عترت است. هر نوع پیشنهادی که مطابق با کتاب و عترت باشد، از فرشته هاست و هر نوع وسوسه ای که با کتاب و عترت مطابق نباشد، از طرف شیطان است. س: تفاوت وسوسه ی شیطان با وسوسه ی نفس اماره چیست؟ ج: نفس اماره وزیر دست راست شیطان است. با هم همکاری می کنند؛ او از بیرون و این هم از درون، انسان را کوک می کنند. س: آیا هر انسانی شیطان خود را دارد؟ ج: نه؛ شیاطین مختلف زیادند. گاهی او می آید و گاهی این. س: آیا اینکه می گویند: «حضرت محمد (ص) شیطان خود را مسلمان کرده بود»، درست است؟ ج: نه؛ وقتی شیطان مسلمان شود که دیگر مزاحمت نمی کند. هر کس که به دنبال پیغمبر اکرم (ص) برود و نفس اماره اش را تربیت کند و به نفس مطمئنه برسد و صد درصد در برابر خدا عبد باشد، او هم دیگر شیطانش با او کاری ندارد. خود شیطان اظهار یأس کرده و گفته: «إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصين‏». زورم به این ها نمی رسد. همه ی انبیاء، همه ی حضرات معصومین و پیروان عملی آن ها جزء «عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصين‏» هستند. شیطان از آن ها مأیوس است. دیگران که در برابر خدا صد درصد عبد نیستند، به اندازه ی آزادی شان، بر آن ها مسلّط می شود. بر بعضی که خود را رها کرده اند، دائماً مسلّط است و بر بعضی دیگر، گاهی مسلّط است. افراد مختلفند. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت ✅ ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen