🔻 مشروح خطبه های نماز جمعه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۰ 🎙 حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز نماز جمعه را تبدیل به کلاس درس کنیم، اینکه صرفا چند آیه قرآن و راویت را بشنویم و همان فرد قبلی باشیم، معلوم است که نماز جمعه بی خاصیت است. نماز جمعه اگر بتواند آسیب های فردی و اجتماعی و مشکلات کشور را حل کند، نماز جمعه تراز انقلاب اسلامی است. در نماز جمعه بدون مخاطب هرگز اقامه نماز مفهوم ندارد، نماز جمعه اگر بخواهد تراز باشد هم خطیب نماز جمعه و هم مخاطبین باید هر دو به محتوای خطبه دل بدهند و در جامعه محتواهایی که نوعا آیات و روایت ها هست باید در بدنه اجتماع، خانواده ها، فرد و جامعه ظهور و بروز داشته باشد و لازمه آن یادداشت است. یکی از مسائل مهم مسأله پیشرفت است که دارای ابعاد مختلف و متعددی است، یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی که مورد اهتمام امامین انقلاب است، "سبک زندگی"، شیوه و روش زندگی، متُد، رفتار اجتماعی و شیوه زیستن است که همگی سبک زندگی است. هدف انسان های رستگار که به دنبال فلاح و نجاح هستند، قطعا مهم ترین هدف پیشرفت است. باید انسان رشد کند و به تعالی راه پیدا کند، از این منظر باید به سبک زندگی اسلامی اهمیت بدهیم حتی اگر از منظر دنیوی و مادی نگاه کنیم، طبیعتا زندگی راحت و برخوردار از امنیت در عرصه های گوناگون بازپرداختن به سبک زندگی اسلامی است. رهبرمعظم انقلاب فرمودند هدف مردم ایران و انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است، اصلا هدف همه انبیاء(ص) همین می باشد. انقلاب اسلامی اگر برگرفته از فطرت انسان است «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»، فطرت انسان توحید گرا است گرچه خداوند متعال هم تقوا و هم فجور را در درون انسان قرار داده ولی گرایش به توحید و تقوا را جزء فطرت انسان قرار داده است. «لا تَبديلَ لِخَلْقِ اللّه»، هرگز فطرت انسانی که فطرت توحیدی و گرایش به خوبی ها است، هرگز تبدیل بردار و تعطیل بردار نیست. رهبرمعظم انقلاب فرمودند تمدن نوین اسلامی دارای دو بخش است، یک بخش "ابزاری" و بخش دوم "متنی، حقیقی، اساسی و اصلی" است. بخش دوم اگر خوب شکل بگیرد، بخش اول هم قطعا موفق خواهیم بود. در بخش ابزاری آنکه مورد بحث است، همین تعبیر به علم، اختراع، اکتشاف، صنعت، سیاست و مسائلی که برای اداره امور ما بسیار مهم است، تبلیغ و ابزار تبلیغ بخش اول از تمدن نوین اسلامی می باشد اما آنکه می تواند خوب این بخش را همپوشانی کند، بخش حقیقی است. تفاوتی است از منظر دین به زیستن و شیوه زیستن، حتی آنهایی که به دنبال دنیای خود هستند یک سبک زندگی نیاز دارند و شیوه ای می خواهند که مطابق آن متُد، خط کش، چارچوب زندگی خود را پیش ببرند منتهی با این تفاوت وقتی از نگاه دینی به سبک زندگی نگاه کنیم، هم دنیا و هم آخرت تأمین می شود اما اگر با نگاه مادی و دنیوی باشد به جهان غرب تبدیل می شود. در نگاه غرب، دنیا آباد می شود «الدنیا متجر الاولیا» یعنی همه ظرفیت ها و امکاناتی که خداوند به من و شما داده برای این است که انسان در مقام و مسیر عبودیت بکار ببرد و نه اینکه دائما بین مسیر آشپزخانه و سرویس بهداشتی باشد، حیوانات اینطور هستند. باید سبکی شکل بگیرد که مطابق قرآن و اهل بیت عصمت و طهار(ع) باشد. بخش دوم حقیقی، متن زندگی من و شما را تشکیل می دهد که همان سبک زندگی است، آنکه در متن جامعه، زندگی فردی و اجتماعی ما حضور دارد. این بخش مثل مسأله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، تفریحات، زبان، کسب و کار، رفتار در محل های گوناگون، فعالیت های سیاسی، اجتماعی، رفتار با خانواده، الگوی مصرف و نوع خوراک است. رفتار ما با مأمور دولت چگونه باشد و رفتار مأمور دولت با ما چگونه باشد؟ در حادثه اربعین حسینی آیا برخورد و رفتارهای بعضی ها مطابق بخش حقیقی است؟ چقدر خوب است مسئولان در اربعین حسینی و حج آسیب شناسی کنند و یک سری از زائرین را بیاورند و ببینند در دل آنها چه گذشت. اینها همان چیزی است که در اصطلاح اسلامی به آن عقل معاش گفته می شود. "عقل معاش" تنها دنیا نیست بلکه در همه عرصه ها معاش می باشد. در قرآن کریم آیات فراوان وجود دارد که ناظر به همین سبک زندگی اسلامی است. بدون پیشرفت در بخش حقیقی تمدن سازی نوین اسلامی یعنی سبک و فرهنگ زندگی ما در جامعه اسلامی، قطعا اهداف تمدن محقق نخواهد شد. باید گفتمانی در زمینه آسیب شناسی در مقوله های گوناگون ایجاد بشود چرا فرهنگ کار جمعی در ایران اسلامی ضعیف است و حال اینکه «وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى» و حال اینکه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا».