🔴🔴🔴دوگانه‌سازی ممنوع! آدم‌ها چیزهایی را که برایشان مهم است با هم حفظ می‌کنند. یعنی کارمندی که حقوق کمی دارد تفریحش را به بهانهٔ این از دست نمی‌دهد و تفریحاتش را کم خرج می‌کند اما حذفش نمی‌کند. اگر شده آخر هفته با خانواده‌اش به نزدیک‌ترین پارک می‌رود و برمی‌گردد اما «تفریح» حذف نمی‌شود چون برایش مهم است. اما هر جا دیدی کسی دارد به بهانهٔ یک امر مهم، دعوت به لغو امر دیگری می‌دهد، به احتمال زیاد امر دومی برایش مهم نیست. https://eitaa.com/mowlA_z مثال دم دستش کسانی هستند که خرج‌های غیر ضروری و ریخت پاش کم نمی‌کنند اما نوبت به قربانی که می‌رسد چنین سوال‌هایی مطرح می‌کنند. (نمونه‌هایی را خودم و دیگر دوستان دیده‌اند و نقل کرده‌اند) آنچه همیشه باید از خود پرسید این است: کسی که بهانهٔ یک امر، دعوت به لغو امر دوم می‌دهد آیا از اساس مخالف آن دومی نیست؟ سوال مهم این است. ببین چه کسی چه می‌گوید. با این حال همیشه کسانی هم هستند که مخالف دومی نیستند، اما گمان می‌کنند با این حرفشان امر دوم را حفظ می‌کنند ولی این خطای محاسباتی است. دوستانی که می‌گویند الان قربانی نکنید و بدهید به زلزله زدگان از خود نپرسیده‌اند این دوگانهٔ «قربانی» یا «کمک» دقیقا از کی و توسط چه کسانی مطرح شده است؟ چه کسی گفته الان آن آدم توانمندی که هر سال قربانی می‌کرد امسال نمی‌تواند هم قربانی کند هم به زلزله زدگان کمک کند؟ (یا اصلا خود آن قربانی را برای آنان بفرستد؟) اصلا چرا با خود نمی‌گوییم شاید این آزمایش الهی فرصتی باشد برای نیکوکاری بیشتر در این دههٔ مبارک؟ https://eitaa.com/mowlA_z اصل مطرح کردن چنین مقایسه‌ای حتی به نیت درست، خطاست. نیازی به چنین مقایسه‌ای نیست اصلا. اگر به فرض هم کسی به سبب کمک به زلزله زدگان از دادن قربانی ناتوان شد اشکالی ندارد اما اینکه از همان اول این دوگانه به ذهن بعضی از دوستان نیکوکار ما که در نیتشان شکی نداریم افتاده، افتادن در دام دوگانه‌هایی است که از آغاز به اهداف دیگری مطرح شده و چون موج شده بعضی هم گرفتارش می‌شوند. 🔹قربانی از شعائر دین است و شعائر خاصیت علنی بودن دارد و باید حفظ شود. حتی به قول یکی از دوستان این که پول قربانی را بدهند به انجمن‌ها تا آنها قربانی کنند هم نباید عادت همیشگی شود و بعضی وقت‌ها بهتر است خود خانواده قربانی کنند تا این شعائر در میان مردم دیده شود و فراموش نگردد. 🔻قربانی ـ آنطور که برخی دوستان فکر می‌کنند ـ فقط برای یاری به ضعیفان نیست. این بخشی از حکمت‌های قربانی است اما بخش مهم دیگری از آن بزرگداشت امر الهی است. نگاه محدود انسان‌گرایانه همیشه بخش‌هایی از شعائر را که با خود سازگار می‌بیند پررنگ می‌کند و بخش‌های مربوط به خداوند و آخرت را کمرنگ یا حذف می‌کند. خطاب من اینجا متوجه مؤمنان است. حتی اگر به دلایلی از انجام یک شعیره ناتوانی شدی، گرامی داشت آن را از دست نده. و از گرامی‌داشت شعائر، دفاع از آن و دعوت و ترویج به آن است. اینکه هرکس هر جا می‌نشیند سخن از گران بودن قربانی به میان بیاورد و اولین گزینه‌اش برای حذف، قربانی باشد بزرگداشت شعائر نیست. مسئلهٔ دیگری هم هست که گاه دوستان خوش نیت ما نمی‌بینند؛ اساسا قربانی با سبک زندگی و دیدگاهی که اکنون ترویج می‌شود در تضاد است. تبلیغ ارزش‌های ضد مردانگی و لطافت بیش از حد و مرد کردن زن‌ها و زن کردن مردها یک فرایند جهانی منظم است که با پشتکار فراوان در حال انجام است. حتی جایی از فمنیستی می‌شنیدم که می‌گفت: مصرف گوشت با مردسالاری رابطهٔ مستقیم دارد و جوامعی که مصرف گوشتشان بالاست مردسالارتر هستند. از این سخن چه می‌فهمید؟ هرچند من ربطی بین این و آن نیافتم. جامعهٔ گوشت نخوری مثل هند هم بنابر حساب و کتاب اینها مردسالار به حساب می‌آید. ولی خواستم بگویم که این جماعت مشکلشان با خود قربانی و با مردانگی است. و گرنه دینی بیش از اسلام به صدقه و زکات امر نکرده و حتی برخی از جریمه‌های دینی (کفارات) هم غذا دادن و کمک کردن به فقراست. کسی نمی‌تواند بخشی از دین را برای هدفی تعطیل کند که خود آن دین در آن مورد پیش‌قدم است. کاش این دوگانه سازی‌ها توسط خود دینداران ترویج نشود. شما می‌توانید یک حرف را با نیت درست بگویید اما وارد موجی شوید که دیگران به راه انداخته‌اند. اینجا دیگر نیت درست شما مهم نیست، شما بخشی از این موج شده‌اید. ─┅═༅𖣔♥️𖣔༅═┅─ https://eitaa.com/mowlA_z ─┅═༅𖣔♥️𖣔༅═┅─ 📗در جستجو و بیان حقایق 📕 📙مستند ، مستدل ، متفاوت📘