✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه»
📝به قلم آقای #امیررضا_ملکی
💢در یادداشت پیشین(
https://eitaa.com/mstdnjthd/249)، به دو مورد از چالشهای مذکور در بخش اول کتاب در مسیر اعتبارسنجی روایات پرداخته شد.
3️⃣ چالش سوم: اطلاعات کم درباره بعضی راویان پرتکرار
🔻چالش سوم، این است که در مورد بعضی راویانی که نام آنها در اسناد فراوانی دیده میشود، اطلاعات بسیار کمی وجود دارد.
🔸بعنوان مثال نام جناب
«ابراهیم بن هاشم قمی» در سند 7392 روایت از کتب اربعه آمده است. هرچند در رجال نجاشی، رجال و فهرست شیخ طوسی، نام ایشان آمده، اما نه توثیق و نه تضعیف شده اند. تنها چیزی که در مورد ایشان فرمودند، این است که
«نخستین فردی هستند که احادیث مدرسه کوفه را در قم منتشر کردند». (1)
🔸همچنین از
«محمد بن اسماعیل بُندُقی» که در سند 836 روایت و
«احمد بن محمد بن حسن بن ولید» که سند 586 روایت از کتب اربعه واقع شده اند، هیچ اثری در کتب رجالی وجود ندارد!
4️⃣ چالش چهارم: فراوانی نقل راویان ثقه از راویان ضعیف
🔻چالش دیگر، این است که در کتب رجالی، در خصوص بعضی راویانی که توثیق شده اند، تصریح شده است که از ضعفاء نقل میکند.
مانند:
🔸«حسن بن محمد بن جمهور»
🔸«احمد بن محمد بن خالد برقی»
🔸و «علی بن حاتم قزوینی» (2)
5️⃣ چالش پنجم: تفاوت روش اعتبارسنجی احادیث
🔹با بررسی تاریخ حدیث شیعه، روشن خواهد شد که از زمان مرحوم علامه حلی، شیوه اعتبارسنجی احادیث تغییر کرد. ایشان با تقسیم احادیث به «صحیح»، «حسن»، «موثّق» و «ضعیف»، پایه گذار روش جدیدی در اعتبارسنجی احادیث بودند که تا امروز ادامه دارد.
🔹بررسی
علل این تغییر رویکرد و صحت آن، از دیگر چالش های مسئله اعتبارسنجی احادیث شیعه است.
📚منابع:
1- رجال نجاشی، ش18؛ فهرست شیخ طوسی، ش6؛ رجال شیخ طوسی، ش5224.
2- رجال نجاشی، ش144، 182 و 688.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال
اندیشکده مستعدان شوید