🔰نکاتی درباره «حادثه غدیر»
🔹نکته اول: اصل اتفاق افتادن حادثه غدیر، مسلم و قعطی بوده و حتی اهل سنت نیز شکی در اصل تحقق آن ندارند.
تفاوت در چگونگی تفسیر این واقعه است، که آن هم با دقت و تامل در مقدّمات و مؤخّرات این حادثه، زمان وقوع آن، مطالب مطرح شده در سخنرانی طولانی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و ... روشن میشود.
🔹نکته دوم:
حادثه غدیر، سرچشمه فضایل امیرالمومنین علیه السلام نیست، بلکه نتیجه فضایل او است. هرچند نصب از سوی پیامبر بعنوان مدیر دنیا و آخرت مردم، فضیلت است، اما این حادثه چیزی نبود که بر کمالات و مقامات او بیفزاید و شخصیت او را شکل دهد. نصب امیرالمومنین علیه السلام در حادثه غدیر بعنوان امام جامعه، نتیجه سالها خدمت، تقوا، تلاش، مجاهدت و زحمت در راه خدا بود.
🔹نکته سوم:
آنچه در روز غدیر برای امیرالمومنین علیه السلام قرار داده شد، ولایت سیاسی بود، نه ولایت کلیه معنوی الهی. ولایت کلیه الهی، قابل جعل با بیان تشریعی نیست. ولایت سیاسی، بیش از آنکه تکلیفی به دوش امیرالمومنین علیه السلام بگذارد، تکلیف بر دوش مردم میگذارد که ایشان را بعنوان حاکم جامعه بپذیرند و مطیع او باشند.
🔹نکته چهارم:
حادثه غدیر، هم واقعی بود، هم نمادین. واقعی بود، از این جهت که شخص امیرالمومنین علیه السلام بعنوان جانشین پیامبر انتخاب شد.
نمادین بود، از این جهت که معیارهای لازم برای حاکم جامعه اسلامی مشخص شد. در غدیر روشن شد که اگر کسی بخواهد بعنوان حاکم دین و دنیا بر مردم حکومت کند و زمامداری جسم و دل آنها را بر عهده بگیرد، باید ویژگی هایش عیناً شبیه امیرالمومنین علیه السلام یا لااقل شبیه ترین شخص به ایشان باشد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3