گفتگو با حجت الاسلام ایزدی پیرامون چرایی شکل دهی رساله و نیز فصول آن پس از سلام و تشکر از اساتید راهنما و مشاور خصوصا حضرت استاد بهجتپور فرمودند: فرهنگ و تمدن کهن و متنوع بشری، از آغازین دوره های تاریخ، تاکنون هیچ کتابی را در حوزه هیچ مکتبی به خود ندیده است که صدق، صحت، استحکام و اعتبار تاریخی آن به روشنی و مقبولیت «قرآن» باشد. خضوع متفکران و دانشمندان در برابر این کتاب الهی، برخاسته از همین حقانیت و عظمت آن است. جایگاه سترگ قرآن در شکل گیری کمال واقعی و حیات طیَبه انسان بر هر حقیقت پژوه واقع بین آشکار است. با توجه به این جایگاه ویژه، پژوهش مستمر و گسترده در معارف و علوم قرآن کریم با هدف دستیابی به تعالیم بلند و اصول اساسی اسلام و بهره مند شدن از آموزه های نورانی آن، ضروری است. از سوی دیگر گسترش و ترویج معارف قرآن نیازمند دسترسی به اطلاعات نظام یافته و روزآمد است. امید است با ایجاد زمینه بهره مندی از معارف این کتاب الهی که تنها نسخه جاویدان سعادت انسان است، به منظور تعالی جامعه در پرتو انوار قدسی آن، گام های مؤثری برداشته شود. بی تردید قرآنی که در محضرش هستیم، محصول 23 سال نزول تدریجی آیات بر پیامبر اکرم( ص) می باشد. آن حضرت با خواندن آیات الهی بر مردم، جانشان را تعلیم کرد و با آموزش محتوای کتاب و بیان حکمت ها از نادانی بسیار روشن، بیرونشان آورد: «یَتلُو عَلَیهِم آیاتِهِ و یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ و الحِکمَةَ وَ اِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» . حضرت محمد( ص) به مدد آیات الهی جان هایی را پروراند، تعلیم کرد و قلب هایی را سرشار از نور ساخت و به راه خدای شکست ناپذیر و ستوده راه داد. «کِتابٌ اَنزَلناهُ اِلَیکَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النّورِ بِاِذنِ رَبِّهِم اِلی صِراطِ العَزیزِ الحَمیدِ» . این حادثه چگونه رخ داد؟ قرآن با چه روشی، انسان ها را به بلندای تحول فرهنگی و همه جانبه ی فردی و اجتماعی رساند؟ چگونه انسان هایی را بر ضد هوای نفسشان شوراند و بنده خدا نمود و با او پیوند داد و از انفعال بیرون آورد و به صالحانی مصلح تبدیل نمود و امتی وسط بنا کرد که شاهد بر دیگران باشند همانگونه که خود شاهد بر آنان بود؟ به عبارت دیگر تردیدی نداریم که پیامبر( ص) به مدد آیات قرآن و محتوای عمیق آن تحولاتی شگرف رقم زد و با قرآن در میان انبوه مشرکان مجاهده ای عظیم آغاز نمود. رسول خدا(ص) به تدریج و با کنار زدن انبوه حجاب هایی که بر فطرت و عقل مشرکان آوار شده بود از اردوگاه آنان نیرو جذب کرد و موحدانی ساخت که به تدریج گروهی توانا شدند. و در برابر مشرکان صف کشید. دولت تشکیل داد و بالاخره فوج فوج بر جبهه خود افزود. تا آنکه مشرکان را پراکنده، منهدم، بی پشتوانه و مضمحل ساخت و تمدن اسلامی را بنا نهاد و ادعای برتری آن را بر دیگران نمود. تردیدی در این رخداد نیست و تاریخ مسلّم، سند این تحول است.اما روش این تحول همه جانبه چه بود؟ با چه متدی اصلاحات همه جانبه، پیشرفت نمود؟برای مثال: فرهنگ بخشش مالی (صدقه، انفاق و زکات) با چه روشی بر اساس آیات قرآن نهادینه شد و آیا امکان الگوبرداری از آن وجود دارد؟ پاسخ اجمالی به این سؤال، ضرورت پرداختن به تحقیق پیش رو است. به عقیده نگارنده پاسخ به این سؤال، کشف مسیری به سوی تحولات آموزشی و تربیتی در این زمینه خواهد بود. دغدغه تولید دانش اسلامی در حوزه های تربیت اسلامی، مدیریت، سیاست واقتصاد و ... ایجاب می کند که این مسئله را حل نماییم. هدف ما در این نوشته توضیح جایگاه نزول تدریجی قرآن کریم در نهادینه سازی فرهنگ بخشش مالی (صدقه، انفاق و زکات)و شیوه استخراج اصول و روش آن از قرآن می باشد. به منظور تأمین هدف بالا مباحث این تحقیق در شش فصل عرضه می شود: فصل اول: به کلیات و توضیح واژه های اصلی مرتبط با بحث می پردازد. فصل دوم: پیش نیازهای مورد نیاز تحقیق را مطرح می کند. فصل سوم: روش قرآن در تشریح و تبیین بخشش مالی به عنوان بخشی از وظایف مومنان همگام با سالهای آغاز دعوت پیامبر اکرم (ص) یا (مرحله گفتمان سازی) را مشخص می کند. فصل چهارم: روش قرآن در پایدار کردن مومنان برگفتمان بخشش مالی در مرحله دو قطبی سازی جامعه جاهلی مکی و علنی شدن مسلمانان یا ( مرحله تثبیت گفتمان اسلامی)را نشان می دهد. فصل پنجم: روش قرآن برای تبدیل بخشش مالی به عنوان هنجار اجتماعی- فرهنگی، همگام با استقرار حکومت اسلامی یا (مرحله هنجارسازی)را نمایان می سازد. فصل ششم: روش قرآن برای آماده سازی جامعه برای استمرار فرهنگ بخشش مالی پس از دوره نزول قرآن یا (مرحله انتقال بخشش مالی و تثبیت هنجار) را بیان می کند. و در پایان تحقیق مدل مطلوب فرهنگ قرآنی بخشش مالی(صدقه ، انفاق و زکات) را ارائه می کنیم. https://eitaa.com/mtamhid