فضیلت سوره قاف از روایات اسلامى استفاده مى‎شود، پیامبر اهمیت فراوانى براى این سوره قائل بود، تا آن‌جا که هر روز جمعه آن را در خطبۀ نماز جمعه قرائت مى‎فرمود . در حدیث دیگرى آمده است که در هر روز عید و جمعه آن را تلاوت مى‎فرمود. در روایتی از پیغمبر اکرم چنین نقل کرده¬اند: «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ ق هَوَّنَ اللَّهُ عَلَیْهِ تَارَاتِ الْمَوْتِ وَ سَکَرَاتِهِ؛ کسى که سورۀ ق را بخواند، خداوند مشکلات و سکرات مرگ را بر او آسان می‎سازد.» نیز در حدیثى از امام باقر آمده است: «مَنْ أَدْمَنَ فِی فَرَائِضِهِ وَ نَوَافِلِهِ قِرَاءَةَ سُورَةِ ق وَسَّعَ اللَّهُ عَلَیهِ فِی رِزْقِهِ وَ أَعْطَاهُ کتابَهُ بِیمِینِهِ وَ حَاسَبَهُ حِساباً یَسِیراً؛ کسى که پیوسته در نمازهاى فریضه و نافله سورۀ ق را بخواند، خداوند روزى او را می‌گستراند و نامۀ اعمالش را به دست راستش مى‎دهد و حساب او را در قیامت آسان مى‎سازد». ارتباط این آثار با مضامین و محتوای سوره و نتیجه¬ای که باور به محتوای سوره در اصلاح رفتار و تأمین سعادت اخروی و آرامش در زندگی آن¬جهانی دارد، نیازمند توضیح نیست. مهم ترین جنبه اعتقاد به حیات دوباره انسان، ایجاد تعهد و دغدغه ای است که این باور در انسان ایجاد می کند. اینکه زنده کننده انسان کیست؟ چرا زنده می کند؟ چه انتظاراتی از انسان دارد؟ و چگونه می تواند وسیله رضایت وی را تحصیل کند. صفاتی چون «اواب» و «انابه» که در سوره به اهل تقوا نسبت داده شده را خواننده زنده می کند. این صفات، کاشف از اثر تربیتی توجه به حتمی بودن حیات دوباره از سوی آفریدگار متعال است. کسانی که حبات دوباره را از سوی پروردگار باور کنند، مستمراً تلاش خواهند کرد تا وظیفه خود در قبال پروردگار را بشناسند و رهنمود های وی را در زندگی عملی کنند. توصیه به خواندن سوره در نماز ها اعم از نافله و واجب و جمعه و دیگر ایام، یعنی زمانی که انسان اظهار بندگی و خضوع به ساحت ربوبی می کند، به جهت اثر تربیتی خواندن این سوره در این اوقات است. بدیهی است که با چنین توجهی، تقوا در انسان قوت گیرد، غفلت از انسان دور و آمادگی مرگ و سفر آخرت فراهم شود. این آمادگی مرگ و سکرات مرگ را برمتقیان آسان می کند. چون خدا و تعهدات به وی را مورد توجه قرار می دهد، پروردگار متعال نیز در دنیا توفیقات را شامل حالشان کند. روزی آنها را در ابعاد مختلف و مناسب با مصالح ایشان گسترش دهد. و چون مراقبت های لازم را در دنیا کرده درروز قیامت، در زمره اهل یمین و محاسبه آسان قرار گیرند. زیرا محاسبه سخت را از کسی می کنند که نعمت ها را استفاده کرده اما به وظیفه بندگی عمل نکرده باشد.