حجت‌الاسلام محمدتقی احمدی پرتو بیان کرد: دفاع قرآن از امنیت جنسی زنان پژوهشگر حوزه خانواده و تربیت تأکید کرد: قرآن، امنیت جنسی زنان را در قالب انحصار مشروعیت رفتار جنسی و در ساختار ازدواج و کانون خانواده مطرح کرده و این در حالی است که بردگی جنسی و صنعت روسپی‌گری به عنوان بخشی از حقوق زنان در اسناد بین‌المللی تحت عنوان برابری جنسیتی و عدم تبعیض و استفاده از حق سلامت به تصویر کشیده شده است. محمدتقی احمدی پرتوبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی احمدی پرتو، پژوهشگر حوزه خانواده و تربیت، ششم آبان ماه در نشست علمی «مقایسه تطبیقی رویکرد قرآن و اسناد بین‌المللی در تأمین امنیت جنسی و جنسیتی زنان» که در ذیل همایش ملی زن، خانواده و امنیت و نشست هم‌اندیشی اساتید مجتمع قرآن و حدیث جامعه المصطفی برگزار شد، گفت: براساس حوادث سال قبل، هجمه جهانی علیه کشور رقم خورد زیرا ما ادبیات علمی متناسب با بحث امنیت جنسی و جنسیتی زنان را تولید و به گفتمان تبدیل نکرده‌ایم. حجت‌الاسلام احمدی پرتو بیان کرد: وقتی بحث سند ۲۰۳۰ مطرح شد، یکی از اشکالات جدی رهبر انقلاب این بود که خود ما در این موضوعات دارای ادبیات و گفتمان هستیم لذا نباید منفعل عمل کنیم. وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها تصریح نموده‌اند که در مسئله حقوق زن ما باید از کشورهای دیگر طلبکار باشیم، اظهار کرد: متأسفانه فضای رسانه‌ای طوری شده است که گویی ما بدهکار هستیم و به نظر بنده وجود خلأ ادبیات علمی از عوامل مهم آن است. وی با بیان اینکه غربی‌ها حدود ۷۰ تا ۸۰ سال است که بحث زن را از طریق تولید اسناد بین‌المللی وارد ادبیات علمی و گفتمان عمومی کرده‌اند، افزود: به چالش کشیدن ادبیات و گفتمان آنان یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود؛ از این رو بررسی اسناد مرتبط با زنان در فضای بین‌المللی که از دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی به بعد تصویب شده است، ضروری است. این پژوهشگر حوزه خانواده و تربیت افزود: تفکیک بین جنس و جنسیت و از بین بردن تمایزهای جنسی و جنسیتی زنان و مردان به عنوان یکی ازمهم‌ترین سازه‌های فمنیستی، ابزار اصلی تئوریزه‌کردن گفتمان مشابه‌سازی در نقش‌ها، حقوق و مسئولیت‌ها است که ذیل اصل عدم تبعیض بین زن و مرد در اسناد بین‌المللی مطرح شده است. دفاع قرآن از حق حیات زنان احمدی‌ پرتو با اشاره به رویکرد قرآن در تأمین امنیت جنسیتی و جنسی زنان ضمن اشاره به اهمیت امنیت برای انسان‌ها، گفت: قرآن کریم امنیت به جنس زن را به خوبی مورد توجه قرار داده است که نخستین بُعد آن حق حیات به عنوان حق اساسی و اولیه همه انسان‌ها است؛ قرآن در بین انبوهی از مسائل سیاسی و اجتماعی که در جامعه جاهلی معاصر نزول و فرهنگ غالب آن زنان وجود داشت به مسئله زن به عنوان یکی از اولین موضوعات پرداخت و در سوره تکویر که هفتمین سوره به ترتیب نزول است، جامعه جاهلی را وارد یک چالش کرد و فرمود: «بای ذنب قتلت». خیلی از تفاسیر مصداق این آیه را به سنت جاهلی دخترکشی مرتبط کرده‌اند. بنابراین اولین دفاع اسلام از زنان، امنیت زندگی و زیستی آنان است. وی با اشاره به امنیت انتساب نسلی، اظهار کرد: سنت غلطی به نام عدم انتساب فرزندان به مادر در دوره جاهلی وجود داشت و حتی پیامبر وقتی فرزند پسری نداشت، ایشان را ابتر دانستند زیرا معتقد بودند انتقال نسل از طرف دختر صورت نمی‌گیرد. ولی قرآن کریم در سوره کوثر که پانزدهمین سوره در سیر نزول قرآن است، بر امنیت انتساب نسلی تاکید کرده و حضرت زهرا(س)، وسیله بقای نسل پیامبر عنوان شده است. همچنین حوزه دیگری که قرآن بر آن تأکید دارد، حقوق زن را در ساختار خانواده و در نقش مادری و همسری و فرزندی و... تعریف کرده است؛ این در حالی است که رویکردهای غربی زن را به صورت فردگرایی و جدا از خانواده تعریف کرده است. پژوهشگر خانواده و تربیت با بیان اینکه قرآن در سوره بقره و در بحث شیردادن به فرزند و مطالب پیرامونی آن، دستورات متعددی برای تأمین امنیت زنان را مطرح کرده است، اظهار کرد: تأمین امنیت مالی و اقتصادی زن هم در قالب نفقه، مهریه و ارث مورد توجه قرآن کریم قرار گرفته است. در اسلام، زن در عین اینکه حق کسب درآمد و تولید ثروت دارد ولی وظیفه‌ای در تأمین اقتصاد خانه ندارد و شوهر باید مخارج را تأمین کند، در حالی که در غرب این مسائل وجود ندارد. تأکید قرآن بر کنشگری صحیح اجتماعی زنان وی با بیان اینکه اسلام با اینکه جامعه انسانی مطلوب را غیر مختلط معرفی کرده است با این حال حضور اجتماعی زنان را با رعایت حدود و شرایطی پذیرفته است و باز این توصیه‌ها هم برای تأمین امنیت خود زنان است، اضافه کرد: با وجودی که زنان در دوره جاهلی کمترین نقش اجتماعی را داشتند ولی قرآن نمونه‌هایی از زنان موفق را مطرح کرده است؛ داستان حضرت مریم(س)، داستان حضرت آسیه و مادر موسی و...