هدایت شده از دکتر رضا منتظر
سلام روز گذشته برخی مخاطبان به دفعات متنی را برای بنده فرستادند که در مخالفت با حجامت در روز حزیران از حجت الاسلام مهدوی ارفع در کانال منسوب به ایشان منتشر شده است. با تشکر از دغدغه ایشان مطلب ذیل را برای تنویر افکار عرض می کنم ۱- ایجاد ضعف با حجامت دلیل بر مضر بودن آن نیست. برعکس در منابع طب سنتی ذکر شده که یکی از نشانه های مفید بودن استفراغات ایجاد خواب آلودگی بعد از آن است. بعد از اهدای خون یا حجامت هم ممکن است برخی افراد موقتا دچار ضعف و بی حالی شوند. اساسا به همین دلیل است که در روایات حجامت هم ذکر شده قبل و بعد از حجامت باید استراحت کرد و نباید فعالیت بدنی و جنسی انجام شود. ۲- فرمودند که حجامت در شرایط نامناسب مستحب نیست! مگر کسی مدعی شده که حجامت مستحب است؟! حجامت یک رفتار پیشگیری درمانی است که با تشخیص پزشک تجویز می شود نه یک رفتار دینی که در شرایط مختلف مستحب یا مکروه باشد ۳- چه کسی گفته مکانیسم اثر حجامت تماما وابسته و موقعیت قمر است؟ حجامت حداقل چهار مکانیسم عمده دارد که یکی از آنها وابسته به ماه است (غلبه دم). سایر مکانیسمها هیچ ربطی به ایام ماه قمری ندارد. در رساله ذهبیه هم انجام حجامت در اولین سه شنبه از اولین ماه بهار توصیه شده است. همه می دانیم که ماههای رومی بر اساس موقعیت خورشید هستند نه ماه. این که در برخی روایات معصومین علیهم السلام حجامت را در ایام ماه رومی توصیه فرموده اند دلیل بر این است که در آن ایام تاثیر خورشید از ماه مهمتر است. اگر صرفا وضعیت ماه مهم بود نباید انجام حجامت در ماه ازار رومی توصیه میشد. https://eitaa.com/drezamontazer