💢 نکات مهم درس نهج البلاغه در جمع اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم بسمه تعالی ✓جلسه ششم نهج البلاغه دوشنبه مورخ 25 دی ماه 1402 ✓ توسط حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع ✓ نامه چهارم نهج البلاغه 🔹نکته اول : حضرت علی (ع) می فرمایند: کسانی در جهاد باشند که رغبت دارند یعنی کسانی که داوطلب هستند . ❓ سوال: پس تکلیف سربازی اجباری چه می شود؟ پاسخ: نامه به عثمان به حنیف است که برای سرکوبی شورش داخلی جمل باید کار کند. در چنین فتنه هایی باید از نیروهای معتقد استفاده کرد. پس ربطی به سرباز گیری اجباری ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✓ نامه پنجم؛ نامه به اشعث بن قیس حاکم آذربایجان 🔹نکته دوم : پست برای تو طعمه نیست. در این نامه می گوید: شخص دارای پست در حکومت اسلامی مسئول است نه رئیس. مسئول یعنی بازخواست شونده. بایستی برای کارهایش جواب پس دهد. اگر از غفلت جامعه استفاده شود و مسئول به رئیس تبدیل شود این مدیریت دیگر از ارزشها نیست. 🔹نکته سوم مراقب باشیم، با حذف کردن واژه های ارزشی و جایگزینی واژگان وارداتی می توان هر بلایی سر جامعه آورد. مثلا امام خمینی یک ادبیاتی را احیا کرد که برخی واژه ها ارزشی در آن پر تکرار بود مثل مستضعف و مستکبر، کوخ نشین و کاخ نشین. این گونه حرف زدن و فکر کردن می تواند مسیر را عوض کند. بعد از امام، واژه مستضعف تبدیل شد به دهک پایین و قشر آسیب پذیر. (مستضعف یعنی عقب نگه داشته شده. پس دنبال کسی که او را به استضعاف کشانده می روند، اما آسیب پذیر فقط حس ترحم برمی انگیزد.) یا مثل تفاوت توسعه و پیشرفت، اگر توسعه هدف شود هر لازمه ای، حتی کوتاه آمدن از ارزش ها، را می پذیری. اکثر قریب به اتفاق نخبگان حتی به گزینش این واژه ها دقت ندارند. یک زمانی برای استعمار کشورها، راحت با هواپیما و تجهیزات نظامی می آمدند. اما الان دیگر روش عوض شده است و ذهن ها را تسخیر می کنند. مثل تقسیم بندی به خاور میانه و خاور دور که فقط مقام معظم رهبری دقت دارد. این ادبیات ساده خود به خود مردم را این طور بار می آورد که اروپا مرکز عالم است و کشورهای دیگر بر اساس موقعیت جغرافیایی خود نسبت به اروپا تعریف می شوند. مثلا باید برای تعریف موقعیت ایران، بجای واژه خاور میانه بایستی واژه آسیای جنوب غرب را به کار برد. نامه 6- و من كتاب له ع إلى معاوية إِنَّهُ بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُم‏ 🔹نکته چهارم از هفتاد و اندی نامه نهج البلاغه، 14 تا 16 نامه خطاب به معاویه است که بخشی از اینها جواب نامه های معاویه است. برخی شارحان غیر شیعه بیان می کنند که حضرت علی (ع) در این نامه مبنای سقیفه و شورا را پذیرفته است. این مطلب، استفاده از باور ادعایی است، وگرنه حضرت علی (ع) این باور را قبول ندارند. اما از باب جدل این است که مبنای مورد ادعای خصم را بگیر و همان را توی سرش بزن. مثلا با گفتن جمله "گیرم که حق با تو باشد، و لیکن ......." ابن ابی الحدید به همین نامه استناد می کند که حضرت علی (ع) مبنای اهل تسنن را پذیرفته اند. ✓ سوال: چرا امام انتخابی نیست؟ پاسخ: پیامبر باید وحی را بگیرد اما امام باید همان وحی را اجرا کند. پیامبر دو شأن داشته است که شأن گرفتن وحی و شان پیاده کردن آن است که همان امامت می باشد. 🆔 @muqnahad