⬅️ [بخش دوم]
چرا که قرآن کریم میفرماید: أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا. بله در باور شیعه جان تک تک انسانها (صرف نظر از اعتقادشان) محترم است. شاهد این باور نیز، تعطیلی نمازهای جمعه، جماعات و بقاع متبرکه، توسط دست اندر کاران به محض صدور دستور تعطیلی بود؛ اما این نکته را نباید از قلم انداخت که دستور تعطیلی، صرفا مختص تجمعات مذهبی نیست. مترو، اتوبوس های شرکت و احد، فروشگاه های زنجیره ای و... نرا نیز اگر تجمع بدانیم که البته اینگونه هست، شامل این قانون تعطیلی میشوند؛ این در صورتی است که این مجموعه ها -بر خلاف انتظار- کم و بیش به فعالیت خود ادامه میدهند.
البته ممکن است کسی بگوید تعطیل کردن مترو و فروشگاه های زنجیره ای زندگی مردم را با مشکل مواجه می کند؛ میپذیرم، اما آیا می شود به ویروس گفت: ما نمیتوانیم فروشگاه های زنجیره ای را تعطیل کنیم، خواهش میکنیم سرایت نفرمایید!؟
اگر تجمع موجب سرعت گرفتن انتقال ویروس می شود آیا انگیزه آن اهمیتی دارد؟ اگرچه میشود تجمعات فروشگاه ها را مدیریت کرد و با طراحی پروتکلی بهداشتی کاری کرد که خرید از فروشگاه با کمترین مشکل انجام شود. آما آیا برای ادامه یافت زیارت ها، نماز جماعت ها و نماز جمعهها نمی شد پروتکلی طراحی کرد؟ درست است که کرونا بلیهایست که علیالظاهر دین، خدا و پیامبر نمی شناسد و مانند آتش، هر چه بر سر راهشش باشد را می سوزاند. اما نباید از این مسئله غافل شد که این ویروس، از ربوبیت الهی خارج نیست؛ و این یعنی اگر خدا ارادهکند همین آتش بر ابراهیم خلیل گلستان میشود، زندگی میبخشد.
کاش مسئولین و دستاندرکاران، همانقدر که در تعطیلی تجمعات مذهبی سرعت و دقت به خرج دادند، در کنترل تجمعات غیر دینی نیز نظارت و کنترل به خرج بدهند که زمینه های ایجاد شبهه عملکرد جانبدارانه را از بین ببرند.
✒️
@mywritings_128