سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۸۳ ۞ وَإِنْ كُنْتُمْ عَلَىٰ سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ ۖ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ ۗ وَلَا تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ ۚ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ و اگر در سفر باشید و نویسنده‌ای نیابید برای وثیقه دین گروی گرفته شود. و اگر برخی بعضی را امین داند (و به او امانت بسپارد) پس باید ادا کند آن امین آنچه را که به امانت گرفته است و از خدای خود بترسد (و به امانت خیانت نکند)، و کتمان شهادت ننمایید، که هر کس کتمان کند البته به دل گناهکار است و خدا از همه کار شما آگاه است. هرگاه براى تنظیم سند بدهى نویسنده‏ اى نبود، مى ‏توان از بدهکار گرو و وثیقه گرفت، خواه در سفر باشیم یا نباشیم. بنابراین جمله «ان کنتم على سفر» براى آن است که معمولاً در سفرها انسان با کمبودها برخورد مى‏ کند. نظیر جمله‏ «اذا حضر احدکم الموت الوصیة» یعنى هنگامى که مرگ به سراغ شما آمد وصیّت کنید. با اینکه مى‏ دانیم وصیّت مخصوص زمان مرگ نیست، لکن آخرین فرصت آن، زمان فرا رسیدن مرگ است. پیام ها ۱- شرط وثیقه، بدست گرفتن و در اختیار بودن است. «مقبوضة» ۲- کار از محکم‏ کارى عیب نمى‏ کند، در برابر طلب، و ثیقه بگیرید.«فرهان‏مقبوضة» ۳- جایگاه افراد در احکام تفاوت دارد. براى ناشناس رهن وبراى افراد مطمئن بدون رهن. فرهان مقبوضة فان أمن...» ۴- نگذارید اعتمادها و اطمینان‏ ها در معاملات سلب شود. «فان امن بعضکم بعضاً فلیؤدّ الذى اؤتمن» فلسفه رهن گرفتن، اطمینان است که اگر بدون آن اطمینان بود، رهن گرفتن ضرورتى ندارد. ۵ - افراد آگاه به حقوق مردم، در برابر مظلومان مسئولند. «ولاتکتموا الشهادة» ۶- آنجا که بیان حقّ لازم است، سکوت حرام است. «و من یکتمها فانّه اثمٌ قلبه» ۷- انحراف درونى، سبب انحراف بیرونى مى‏ شود. قلب گناهکار، عامل کتمان گواهى مى‏ شود. «ولم یکتمها فانّه آثم قلبه» ۸ - ایمان به اینکه خداوند همه کارهاى ما را مى‏ داند، سبب پیدایش تقوا و بیان حقایق است. «واللّه بما تعملون علیم» امام باقر (ع) فرمود: «لا رهن الاّ مقبوضة رهن،" منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧