سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۹۶ إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ ترجمه همانا اوّلین که براى (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که مایه‏ برکت و هدایت جهانیان است. «بَکّة» به معناى محلّ ازدحام و اجتماع مردم است. یکى از ایرادهاى بنی اسرائیل این بود که چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بیت‏ المقدّس که هزار سال قبل از میلاد توسط حضرت سلیمان ساخته شده است، آن را کنار گذاشته و کعبه را قبله‏ خود قرار داده ‏اند. این آیه در پاسخ آنان مى‏ فرماید: کعبه از روز نخستین، اوّلین خانه‏ عبادت بوده و قدمت آن بیشتر از هر جاى دیگر است. امام صادق‏ (ع) با توجّه به جمله‏ «اوّل بیت» فرمودند: چون مردم مکّه بعد از کعبه گرد آن جمعشده ‏اند، پس حقّ اولویّت با کعبه است و لذا براى توسعه‏ مسجدالحرام مى ‏توان خانه‏ هاى اطراف کعبه را به نفع حرم خراب کرد. تفسیر المیزان مى‏ گوید: روایات «دَحوُ الارض»بسیار است و هیچ دلیل علمى که مغایر آن باشد، پیدا نشده و با قرآن نیز مخالفتى ندارد. حضرت على (ع) در نهج ‏البلاغه خطبه ۱۹۲ مى‏ فرماید: خداوند تمام مردم را از آدم (ع) تا آخرین نفر با همین سنگ‏ هاى کعبه آزمایش مى ‏کند. امام باقر (ع) فرمود: حضرت آدم و سلیمان و نوح‏ (ع) نیز دور همین کعبه، حج انجام داده ‏اند. در قرآن، از کعبه تعابیر متعدّدى شده است. پیام ها ۱- کعبه، اوّلین خانه‏اى است که براى عبادت و نیایش مردم بنا نهاده شده است. «اوّل بیت وضع للناس» ۲- سابقه تاریخى معابد، یکى از ملاک‏ هاى ارزشى آن است. «انّ اوّل بیت وضع...» ۳- خیر و برکت کعبه، تنها براى مؤمنان یا نژاد خاصّى نیست، بلکه براى همگان است. «وضع للناس» ۴- مردمى بودن براى کعبه، یک ارزش است. «وضع للناس» ۵ - کعبه، مایه‏ هدایت مردم است. «هدى للعالمین» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧💦