سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۱۶۴ لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند. «مَنّ»، به معناى سنگى است که براى وزن کردن اشیا بکار مى ‏رود. و اعطاى هر نعمت سنگین و گرانبهایى را منّت گویند. امّا سنگین و بزرگ جلوه دادنِ نعمت‏ هاى کوچک، ناپسند است. بنابراین بخشیدن نعمت بزرگ، نیکو ولى بزرگ جلوه دادن نعمت‏ هاى کوچک، ناپسند است. بعثت انبیا از میان مردم داراى برکاتى است: الف: مردم سابقه او را مى‏ شناسند و به او اعتماد مى ‏کنند. ب: الگوى مردم در اجراى دستورات و فرامین الهى هستند. ج: درد آشنا و شریک در غم و شادى مردمند. د: در دسترس مردم هستند. همچنان که از فرمایشات حضرت على (ع) در نهج البلاغه استفاده مى‏ شود، در دوره جاهلیّت مردم نه فرهنگ سالم داشتند و نه از بهداشت بهره ‏مند بودند. برادر ایشان، جعفر طیّار نیز در هجرت به حبشه، در برابرنجاشى اوضاع دوره جاهلى را چنین ترسیم مى ‏کند: «کنّا اهل الجاهلیّة نعبد الاصنام و نأکل المیتة و نأتى الفواحش و نقطع الارحام و نُسى‏ء الجوار، یأکل القوى منا الضعیف حتّى بعث اللّه رسولا...» ما بت‏ پرستانى بودیم که در آن روزها مردارخوار و اهل فحشا و فساد بودیم، با بستگان قطع رابطه و با همسایگان بد رفتارى مى کردیم، قدرتمندان ما حقوق ناتوانان را پایمال مى ‏کردند تا اینکه خداوند پیامبرش را مبعوث کرد... پیام ها ۱- بعثت انبیا، بزرگ‏ترین هدیه‏ ى آسمانى و نعمت الهى است. «لقد من اللّه» ۲- گرچه بعثت براى همه‏ مردم است، ولى تنها مؤمنان شکرگزار این نعمت هستند و از نور هدایت بهره مى‏ گیرند. «لقد منّ اللّه على المؤمنین» ۳- انبیا، مردمى بودند. «من انفسهم» ۴- تلاوت آیات قرآن، وسیله ‏ى تزکیه و تعلیم است. «یتلوا... یزکّیهم و یعلمهم» ۵ - تزکیه بر تعلیم مقدّم است. «یزکیهم و یعلمهم» ۶- تزکیه و تعلیم در رأس برنامه‏ هاى انبیاست. «یزکیهم و یعلمهم» ۷- رشد و خودسازى باید در سایه‏ مکتب انبیا و آیات الهى باشد. (ریاضت‏ ها و رهبانیّت‏ هایى که سرچشمه ‏اش آیات الهى و معلّمش انبیا نباشند، خود یک انحراف است). «یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم» ۸ - براى شناخت بهتر نعمت بعثت انبیا، به تاریخِ مردمان قبل از آنان باید مراجعه کرد. «ان کانوا من قبل لفى ضلال مبین» ۹- در محیط هاى گناه‌‏آلود وگمراه نیز می‏توان کار کرد. «یزکیهم و یعلمهم... وان کانوا من قبل لفى ضلال مبین» ۱۰- در مکتب انبیا، پرورش روحى و آموزش فکرى، در کنار بینش و بصیرت مطرح است. «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧🌹