قسمت دوم نجم الثاقب جلسه ۵۲ 💠وقتی انسان از کمالات دور می‌شود باطنش در فشار قرار می‌گیرد و تنگ می‌شود جهنم دورترین مکان نسبت به امام عصر است حضرت امیر(ع)در مورد جهنم فرمودند:دارٌ لَیس فیها رحمتهٌ.جهنم عالمی است که هیچ رحمتی در او نیست. و ما ارسلناک الا رحمةللعالمین. یعنی در آنجا ظهورات انسان کامل را به صورت کمالی نمی‌بینید. در دنیا است که انسان می‌تواند بگوید مستغاث بک یبن الحسن.در آنجا ارتباط و انسان کامل قطع می‌شود. 🔸استاد جوادی حفظ الله می‌فرمایند: برخی از افراد احقابی در دوزخ میسوزند.هر حاقبی ۸۰ سال است. ۸۰ سال به حساب اخروی یک روزش می‌شود هزار سال.که ضربش کنیم چند میلیون سال می‌شود. 🔹علتش این است که این شخص در دنیا از امام دور بوده و فقط منفی‌ها را می‌دید.مثبت‌ها را نمی‌دید. این شخص ارتباطش را با امام قطع کرد. این شخص از لحاظ باطنی قبیح المنظر است،صورتش زشت است. 🔸قاعده نظام هستی این نبود که این شخص به صورت ناقص الخلقه متولد شود.چون خداوند احسن الخلق را ایجاد می‌کند. 🔹در قرآن انسان را پرهیز داد از اینکه سوءظن داشته باشد اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ اثم در فارسی یعنی گناه.معنای عربی آن وسیع تر است و اثم به معنای اعمالی است که حرکت انسانی را متوقف می‌کند. 🔸به گناه می‌گویند ذنب.چون دنباله‌دار است.اینطور نیست شخصی غیبتی کند تمام شود،این عمل در چرخه ی تولید قرار می‌گیرد و عقوبت دارد. در سوء ظن،اثم هست.یعنی حرکت ارتقایی ات را متوقف می‌کند و دیگر نمی‌توانی رشد کنی. 🔹اگر شخصی به شما بدی کرد شما باید آن صفت کمالی اش را جستجو کنید.و آن را لحاظ کنید تا باطنت وارد ستایش شود.که وقتی وارد ستایش شد دارد امام را ستایش می‌کند. 🔸حضرت عیسی در مسیری با همراهان خود می‌رفتند،تا اینکه به یک مزبله‌ای می‌رسند،که یک سگی در آنجا مرده و بوی تعفنش همه جا را گرفته بود.آقا این سگ را نگاه می‌کند و می‌گوید عجب دندان‌های زیبایی. 🔹اولیای خدا نواقص را نگاه نمی‌کنند و فقط کمالات را نگاه می‌کنند چون کمالات ظهور دهنده تجلیات خداوند است و این‌ها می‌خواهند خدا را ببینند. نقص یعنی حد و حد یعنی عدم.وقتی نقص میبینی،یعنی هیچ چیز را می‌خواهی در نظر بگیری و باطنت خالی می‌شود. 🔸اگر انسان وارد این دستورالعمل شد و فقط کمالات را نگاه کرد،در این صورت خودش احمد میشود. 🔹وقتی شما یک شخصی را ستایش می‌کنید انعکاسی از کمالات او در درون شما ایجاد می‌شود 🔸انسان به هر چیزی توجه کند با آن متحد می‌شود و شما در آن زمان نمودی می‌شوید از کمالات و زیبایی‌ها و ذاتاً در حال حمد خودتان قرار می‌گیرید. 🔹ارتباط با انسان کامل نیازمند به سنخیت است وقتی ایشان احمد است کسی می‌تواند به ملاقاتش رود که خودش هم احمد باشد 🔸زمینه اینکه انسان احمد شود این است که کمالات را ببیند نه نواقص 🔹همه دارند ستایش می‌گویند,اما استمرار در ستایش برای یک فرد نیست.و اکثری حالت منفیات را بیشتر می‌بینند. حال انسان زمانی خوب می‌شود که انوار و کمالات را ببیند،چون کمالات موجب ستایش می‌شود و ستایش انبساط و ارتباط با منبع نظام هستی ایجاد می‌کند و همینطور این شخص گسترده و گسترده‌تر می‌شود. 🔸شخصی که منفیات را می‌بیند باطنش از کمالات تهی می‌شود و این باطن ضعیف می‌شود و حالت نورانیتش از بین می‌رود. 🔹توجه به نواقص استرس التهاب و اضطراب و ترس ایجاد می‌کند و حالات معنوی انسان را از بین می‌برد که این یکی از خطرات است.حضور قلب را از بین می‌برد و پراکندگی ایجاد می‌کند که این خودش دور کننده انسان از آن منبع فیاض نظام هستی است. 🔸این اسمی که حضرت بقیه الله ارواحنا فدا به نام احمد دارند این یک نشانه است که می‌گوید می‌خواهید به سمت ما بیایید به کمالات توجه کنید. وقتی شما یه کمالی را به دست آوردید چه بخواهید چه نخواهید شما ستایش شده هستید و می‌شوید آینه‌ای که دارد آن منبع فیاض نظام هستی را نشان می‌دهد. 🌀در روایات داریم فرمودند :با اشخاصی مجالست کنید که دیدن آنها شما را به یاد خدا می‌اندازد و این را برای عوام گفتند. دیدن آنها شما را به یا امام زمان(ع)می اندازد.این را برای خواص گفتند. چون عوام،انسان کامل را از خدا جدا می‌دانند.می‌گویند یا خدا یا انسان کامل. اما خواص می‌دانند که انسان کامل تارو پود وجودش اسماء الهی هست. 🔸یک شخصی که خیلی خوش رفتار است این شخص در مقابل امام قطره‌ایست در مقابل اقیانوس بی‌نهایت. 🌀جمع بندی؛ ما در عالمی زندگی می‌کنیم که زیبایی‌های سرشاری داریم و این زیبایی‌ها حدودی دارند.کسی که به حد توجه کند خودش محدود می‌شود و کسی که به زیبایی توجه کند خودش زیبا می‌شود. 🔸انسان کامل زیبایی نظام هستی است کسی که به این زیبایی‌ها توجه کند در حقیقت دارد به آن حقیقت نظام هستی توجه می‌کند. ✨والحمدلله رب العالمین ✨