قسمت دوم نجمالثاقب جلسه ۵۹
💠اگر انسان در طول زندگی دنیوی خودش استعدادهای درونیاش را آشکار نکند و به ظهور نرساند به همان میزان که ایشان استعدادهایش نهان است در قیامت وارد خسران میشود.ان الانسان لفی خسر
🔸ما به هر اسمی از اسماء امام زمان(ع) توجه کنیم و در مسیر آن اسم حرکت کنیم سلطان آن اسم در درون ما ظهور پیدا میکند
🔹امام زمان(ع) ایستاده است و وقتی ما به سمت ایشان حرکت کنیم آن حالت ایستادگی در ما هم به وجود میآید
🔸یکی از آفاتی که در مسیر خودسازی برای انسان پیش میآید عدم ایستادگی است
🔹مسیر خودسازی مسیری است که در ابتدا توأم با ناملایمات است و انسان باید با امیال نفسانی خودش مبارزه کند با تفکرات گذشتهاش باید جهاد کند
🔸یک بُعد ریاضات جسمانی است که باید در مقابل خواستههای جسمانی مقاومت کنیم و جهاد میخواهد
🔹جهاد دیگر ایستادگی در مقابل اوهام است.عقل یک چیز میگوید و وهم چیز دیگر. که این از آن جهاد جسمانی به مراتب سختتر است.
🔸مثلاً وقتی ما در ساختمان تاریک محض قرار میگیریم عقل میگوید مکان تاریک و روشن فرق ندارد,یک مکان است.برو جلو. اما وهم میگوید نکند خطر داشته باشد و در آنجا جن و پری و موجودات عجیب و غریب باشند.
🔹خیلی از احکام الهی را عقل امضا کرده و ما نباید چون و چرا کنیم. اما وهم میگوید انجامش نده.زمین زدن وهم جهاد میخواهد.
🔸نکته مهم از جناب ملاصدرا که در تفسیر خودشان بیان کردند :عذابهای قیامت بر اساس مبداشان از لحاظ شدت و ضعف مختلفند.
🔹اگر ما در قیامت بر اساس خطایی که در مرتبه جسممان انجام شده عذاب شویم،مبدا و منبع عذاب ما باید حسی باشد. و عذاب حسی در مرتبه جسم برزخی قرار میگیرد.
🔸اما اگر شخص گناه وهمی انجام داده باشد و عقاید فاسد داشته باشد عذابش از مرتبه وهم صادر میشود
🔹وهم مجرد است و به مراتب بالاتر از حس است. و عذابی هم که در آن مرتبه به وجود میآید به مراتب شدیدتر است.
🔸مرتبه وهم مرتبه عقاید است یعنی عقاید خرافی،عرفی، بافتههای ذهنی
🔹وهم با عقل تعارض دارد.وهم اجازه نمیدهد ما در مسیر سلوک رشد کنیم.به همین جهت ملاصدرا از وهم به عنوان شیطان یاد میکند.
✨والحمدلله رب العالمین✨
✨اللهم سلّم و تمم✨