قسمت دوم جلسه هشتم بشارت از حجت عج 💠دعا فراز های مختلفی دارد و هر فرازی اشاره میکند به بعدی از ابعاد وجودی امام عصر که وقتی ما به آن توجه میکنیم یک حالت خاصی در قلب ما ایجاد میکند،ان حالت ها وقتی در کنار هم قرار میگیرند یک مجموعه کامل را تشکیل میدهند که سبب میشوند نفس و جان ما از ابعاد مختلفی متصل به حضرت شود.و این توجه یک توجه خیلی قوی است. 🔸ولی آن توجهی که فقط با تمرکز ذهنی با ساحت قدسی امام زمان(ع) برای ما محقق میشود و ما هیچ توجهی به الفاظ نداریم ،این توجه ساده و بسیط است.ارزشمند هست،اما این توجه با آن توجهی که در مقام قرائت دعا هستیم قابل قیاس نیستند. 🔹به همین جهت شارع مقدس برای انسان عبادت های ظاهری وضع کرد. ایستادن،رکوع،سجود،تشهد و این هیئت و وضعیت،هر کدامشان یک وضعیت روحانی در جان ما ایجاد میکند. 🔸الفاظی که بیان می‌کنیم هر کدامشان یک حالت خاصی در جان ما ایجاد می‌کنند. زمانی این حالت ها به وجود می‌آیند که ما معنای این حالت ها و الفاظی که داریم انجام میدهیم را بدانیم. چون روح از معنا تاثیر میگیرد،نه از الفاظ. 🔹قدم اول این است که ما بدانیم چه میگوییم.وقتی که دانستیم،میبینیم تاثیر دعا خیلی قوی شده و این خودش یک قدم محکم به سمت امام عصر است. 🔸آیت الله بهجت قدس سره خیلی روی اعمال ظاهری تاکید داشتند.چرا؟چون ایشان فقط عمل ظاهری را انجام نمی‌دهد معنای اعمال ظاهری را می‌داند.و از طریق این معانی اتصال برایش ایجاد میشود. 🔹فرمودند اگر کسی دعای ندبه را با توجه بخواند،حتما امام عصر به او توجه میکند. 🔸از دو جنبه ندانستن معانی مشکل ساز است:۱) اتصالی که بر اساس آن الفاظ خاص که در دعا است برای ما ایجاد نمیشود.و یک اتصال ضعیف ایجاد میشود ۲) مخاطب ما با این تعریف هایی که از او میکنیم حالت فرح و خوشحالی برای او پیش نمیاد. 🔹تصور کنید یک عالم بزرگی مثل علامه حسن زاده یک شعری در فضایل امام عصر بگوید، امام عصر خوشحال می‌شود چون می‌داند این شخص دانسته و آگاهانه دارد از فضایل امام عصر حرف میزند. 🔸اینها نکاتی ست که جنبه ی عملی دارند و باید سعی کنیم در جان خودمان پیاده اش کنیم. 🔹حضرت علامه قدس سره به شاگردانشان فرمودند یک دستورالعمل به شما میدهم انجامش بدهید: بیایید تمام الفاظ قرآن را تحلیل اش کنید و معنای شان را بدانید،اگر این قدم را رفتی جلو قدم بعدی دستورات بعدی را به شما می‌دهم. 🔸از این به بعد شما دارید دعای ندبه میخوانید باید بروید تحقیق کنید که چه میخوانید. مثلا توهینی که به امیرالمومنین(ع) در فراز آخر دعای ندبه شده است که گفته شده سید الاصغر.و این توهین به امام است. ما باید آگاهانه دعاها را بخوانیم.وقتی معانی را فهمیدید و رقت قلب هم داشتید وقتی به هر فرازی می‌رسید یک حالت معنوی خاصی برای شما ایجاد می‌شود. 🔹وقتی میگویید السلام علیک یا باب الله.ای دروازه ی خدا.ای کسی که باب ورود به معرفت نفس است.ای کسی که باب ورود به انوار و کمالات الهی است. 🔸دوباره شوق به خداوند و مکاشفات برایتان ایجاد میشود و آقا را به عنوان یک کلید ورود به مکاشفات می‌بینید.و این خودش یک راه جدیدی را برای ما باز میکند. 🔹که هر فرازی از ادعیه یک توجه خاصی را برای ما نسبت به امام عصر ایجاد می‌کند.که از طریق آن توجه خاص حالات خاصی هم در درون ما به وجود میاید و ما برای اینکه به کمال برسیم به تمام آن حالات خاص نیازمندیم. 🔸پس برای اینکه به تمام آن حالات خاص دست پیدا کنیم باید معانی تمام الفاظی که در ادعیه گفته میشود را بدانیم.این موجب میشود انسان به کمال برسد. یک شرط تاثیر پذیری از ادعیه،دانستن معانی است و دومین شرطش توجه به معانی است. 🔹یعنی چه بسا ما معانی جملاتی که می‌گوییم را بدانیم ولی توجه به آن معنا نکنیم در این صورت باز روح تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. پس روح از دو عامل تحت تاثیر قرار میگیرد: ۱) معنا۲)توجه به معنا 🔸توجه به معنا باعث میشود روح تحت تاثیر قرار بگیرد و شباهتی بین تو و موضوعی که داری در موردش حرف میزنی ایجاد شود.شباهت موجب نزدیکی و قرب میشود 🔹آیت الله بهجت به توسل و ارتباط روزانه توصیه کردند. هر روز و هر ساعت و هر لحظه به نسبت لطافت روح ما یک عهد جدید با امام زمان(ع) باید داشته باشیم 🔸توسل برای ایجاد شباهت با امام عصر است. خدا در زندگی انسان مشکل ایجاد میکند تا توسل کند ویک شباهتی با امام عصر پیدا کند.در ضمن آن توسل مشکلاتش حل میشود ✨پس هدف اصلی از توسل این است که انسان یک نوری به دست بیاورد. 🔹خداوند گره ایجاد میکند تا ما با سوز و گداز به امام زمان(ع) پناه ببریم،و با توسل نور دریافت میکنیم و شباهتمان به امام بیشتر و بیشتر میشود.اما خداوند چون میداند ما ناامید میشویم مشکلات را حل میکند.اگر تا امید نمی‌شدیم و به توسلمان ادامه می‌دادیم چه بسا به جایی می‌رسیدم که از مرتبطین حضرت می‌شدیم. ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلّم و تمم✨