🟡 شبهه بسیاری از جنایات و افعال زشت در دین اسلام وجود دارند که مجاز هستند و تنها اسم آنها عوض شده است: 🟢 پاسخ مختصر هر مورد ذیل شبهه آمده است 👇 ♦️جنگ افروزی بد است اما «جهاد» خوب است (بقره ۱۹۱- در مجموع ۴۹ آیه قتال و ۲۹ آیه جهاد) ✅ جنگ افروزی همواره در دین اسلام ناپسند است و جهاد در اسلام یا جهاد دفاعی است یا به تلافی جنایات گذشته. 👈 آیه 191 که شبهه افکن بدان استناد کرده، اولا یک حکم کلی نیست، بلکه تنها مربوط به کفار قریش است که ظلم زیادی در حق مسلمانان انجام داده بودند. ثانیا جنگ افروزی نبود و به تلافی تمام ظلم و جنایتی است که قریش، نسبت به مسلمانان روا داشتند. ♦️ دروغ بد است اما «تقیه» خوب است ( آل عمران ۲۸، نحل ۱۰۶، غافر ۲۸) ✅ دروغ در هر حالی ناپسند و در روایات کلید همه بدیهاست و تقیه مجوز دروغگویی در هر حالی نیست. تقیه یعنی اینکه اگر کسی برای حفظ جان خود مجبور شد کلامی بگوید: مثلا در مقابل داعشی ها بگوید من شیعه نیستم، یا کاری انجام دهد مثلاً در کلیسا حاضر شود، مجاز است. خلاصه اینکه حفظ جان یک امر ضروری و مسلمی است که آموزه های هر مکتب حقوقی، بدان اولویت می دهد ♦️ دخالت در کار دیگران خوب نیست اما «امر به معروف و نهی از منکر» خوب است (آل عمران ۱۱۰) ✅ آیا مشورت دادن یا نصیحت یک نوع دخالت منفی محسوب می شود؟ امر به معروف نیز اولا یک نوع خیرخواهی است. ثانیاً دخالت در سرنوشت خود، جامعه خود و نسل خویش است. 👈 افرادی که در یک کشتی نشسته اند، آیا مانع کسی که مشغول سوراخ کردن کشتی است، نمی شوند، چون دخالت در کار دیگری است؟ ♦️ شکنجه بد است اما «حد شرعی» و «تعزیر» مجاز است (نور ۲) ✅ همه نظام های حقوقی دنیا، برای کیفر مجرمان مجازات دارند. حد یا تعزیر نیز مجازاتی است برای مجرمان. شکنجه آن است که بی گناهی را اذیت کنند یا متهمی را برای اقرار تحت فشار قرار دهند و یا مجازاتی غیرمتناسب و بیش از اندازه برای مجرم قرار دهند. ♦️ فاحشگی بد است اما صیغه «متعه» مجاز است (نسا ۲۴) ✅ متعه به هیچ عنوان فاحشگی نیست، متعه یک نوع ازدواج است و هیچ تفاوتی با آن جز در دو مورد ندارد: 1- موقت است، 2- ارثی بین زن و شوهر نیست. غیر از این دو مورد تمام شرایط ازدواج دائم در متعه یا همان ازدواج موقت وجود دارد. اگر ازدواج فاحشگی است، بله متعه هم همینطور است. ♦️ زن و مرد برابرند اما «مرد بر زن برتری دارد» (نسا ۲۴) ✅ در هیچ آیه ای برتری مرد نسبت به زن ذکر نشده است. آیه ای هم که بدان استناد شده مربوط به ریاست در خانواده است. معلوم است که در هر جامعه ای (کوچک یا بزرگ) یک نفر باید رئیس باشد، در آیه ی مذکور، خدای متعال به 2 دلیل ریاست را از آن مرد می داند: 1- تکالیف اقتصادی که بر دوش اوست. 2- ساختمان جسمی و روانی مرد برای اداره خانواده 👈 در قرآن با صراحت بیان شده است که مرد و زن برابرند و تنها ملاک برتری تقواست: يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ ... إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ (حجرات/13) ای انسان ها ما شما را مرد و زن آفریدیم ... همانا گرامی ترین شما در نزد خدا، با تقواترین شماست. ♦️ کودک آزاری بد است اما «سکس با کودک نابالغ» مجاز است (طلاق ۴) ✅ در این آیه و در هیچ آیه دیگری سکس با کودک نابالغ مجاز شمرده نشده است. حتی اگر بنابر مصلحتی، فردی با کودک نابالغ ازدواج کند، طبق دستورات دینی و آنچه در روایات و رساله مراجع تقلید آمده است، لازم است صبر کند تا به بلوغ شرعی و جسمی برسد. 👈 اما آیه فوق (4 طلاق) تنها در مورد عده ی زنان است و هیچ ارتباطی با سکس با کودک یا حتی کودک ندارد. ✍ حجت‌الاسلام دکتر ☑️ @naghdeelhad