💠حجت الاسلام والمسلمین امیر گودرزی امام جماعت پردیس علامه طباطبایی ره دانشگاه فرهنگیان لرستان 🔹تفسیر قطره ای کلمه ی «ضلالت» حدود دویست مرتبه در قرآن آمده است که گاهی در مورد تحیّر بکار رفته، «و وَجدَک ضالاً»(1) وگاهی به معنای ضایع شدن است، «اضلّ اعمالهم»(2) ولی اغلب به معنای گمراهی است که همراه با تعبیرات گوناگونی نظیر: «ضلال مبین»(3)، «ضلال بعید»(4)، «ضلال کبیر»(5) به چشم می خورد. در قرآن افرادی به عنوان گمراه معرّفی شده اند، از جمله: 1. کسانی که ایمان خود را به کفر تبدیل کردند. «من یَتبدّل الکفر بالایمان فقد ضلّ سواء السبیل»(6) 2. مشرکان. «و من یشرک باللَّه فقد ضل ضلالا بعیدا»(7) 3. کفار. «و من یکفر باللَّه... فقد ضلّ»(8) 4. عصیان گران. «و من یعص اللَّه و رسوله فقد ضل»(9) 5. ستمگران. «بل الظّالمون فی ضلال مبین»(10) 6. مسلمانانی که کفّار را سرپرست و دوست خود گرفتند، «لاتتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء... و من یفعله منکم فقد ضل سواء السبیل»(11) گمراهان، خود بستر وزمینه ی انحراف را فراهم و گمراه کنندگان، از این بسترها و شرایط آماده، استفاده می کنند. 1. ضحی، 7. 2. محمّد،1 3. آل عمران، 164 4. ق، 27 5. ملک، 90 6. بقره، 108 7. نساء، 116 8. نساء، 136 9. احزاب، 36 10. لقمان، 11 11. ممتحنه، 1 📕 گزیده ی تفسیر نور استاد قرائتی جلد یک 🔖------------------------------------------- نهاد نمایندگی مقام معظم رهبــــــری در دانشگاه فرهنگیان لــــــــــــــــرستان 🌐www.lof.nahad.ir 🆔https://eitaa.com/nahad_lof