🌱 موقعيت زنان در نهج البلاغه 🍃
🍁در چندين مورد از خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار نهج البلاغه نکوهشى از زنان ديده مى شود و بعضى از ناآگاهان آن را به عنوان زن ستيزى تفسير مى کنند
🌷در حالى که قرائنى همراه اين بيانات امام(عليه السلام) است که نشان مى دهد نظر امام(عليه السلام)به گروه خاصى است.
🍁مثلا بعضى از اين عبارات بعد از جنگ جمل که يکى از آتش افروزانش يکى از همسران مشهور رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بود، وارد شده که نشان مى دهد هدف امام(عليه السلام) نکوهش از چنين زنانى است که مسير صحيح را رها کرده و آلت دست فرصت طلبان سياسى مانند طلحه و زبير مى شوند،
🌷کارى که منجر به ريخته شدن خون هزاران نفر از مسلمانان شد و امام(عليه السلام) در پايان جنگ، آن زن را به احترام پيغمبر اکرم (صلى الله عليه وآله)با نهايت تکريم همراه برادرش و گروهى از محافظان به مدينه بازگرداند.
🍁در نامه مورد بحث نيز از زنانى نکوهش شده که زبان آنها آلوده به دشنام و بدگويى و سخنان زشت و خشن مى شود. امام(عليه السلام)آنها را ضعيف العقل و ناتوان مى شمرد.
🌷بنابراين اگر قراين حاليه و مقاليه را در همه جا در نظر بگيريم پاسخ اين گونه ايرادات روشن مى شود.
🍁در حديثى از امام باقر(عليه السلام) بعد از اشاره به عيب و نقصان گروهى از زنان در پايان مى فرمايد: «إِلاَّ الْمُسْلِمَاتُ مِنْهُنَّ; غير از زنان مسلمان».
🌷در حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: « يک زن صالحه برتر است از هزار مرد ناصالح».
🍁و در حديث مفصلى از امام صادق(عليه السلام) در کتاب کافى نيز تقسيم بندى روشنى درباره زنان ديده مى شود که امام(عليه السلام) گروهى از آنان را مايه سعادت مردان مى داند و گروهى را اسباب غبن مى شمارد; «فَمَنْ يَظْفَرْ بِصَالِحِهِنَّ يَسْعَدْ وَمَنْ يُغْبَنْ فَلَيْسَ لَهُ انْتِقَام»
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7