پندهای مولا علی علیه السّلام
#نــڪــتـــہ💎💎💎 آيا حق داريم از فلسفه احكام سؤال كنيم؟ بعضى از فرق مسلمين عقيده دارند «احكام الله م
📗(1) . عنکبوت، آیه 45. 📗(2) . من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 7، ح 1579. 📗(3) . من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 7، ح 1580. 📗(4) . کافى، ج 4، ص 271، ح 4. 📗(5) . نهج البلاغه، خطبه 27. 📗(6) . بقره، آیه 130. 📗(7) . از جمله به جلد 2 از همین کتاب، ص 255؛ تفسیر نمونه، ج 3، ذیل آیه 104 سوره آل عمران مراجعه شود. 📗(8) . بحارالانوار، ج 71، ص 93، ح 21. 📗(9) . کافى، ج 2، ص 155، ح 21. 📗(10) . علامه مجلسى؛ این تفسیر را در بحارالانوار، ج 6، ص 109 آورده و مرحوم مغنیه در فى ظلال از او تبعیت نموده است. 📗(11) . بقره، آیه 179. 📗(12) . کافى، ج 7، ص 175، ح 8. 📗(13) . روم، آیه 19. 📗(14) . کافى، ج 7، ص 174، ح 2. 📗(15) . کافى، ج 6، ص 403، ح 3. 📗(16) . همان، ح 5. 📗(17) . همان، ح 7. 📗(18) . بقره، آیه 273. 📗(19) . بحارالانوار، ج 6، ص 98، ح 2. 📗(20) . وسائل الشیعه، ج 14، ص 252، ح 12. 📗(21) . بحارالانوار، ج 76، ص 64، ح 6. 📗(22) . وقاحت در تمدن مادى غرب به جایى رسیده که به هنگام نوشتن این سطور، این خبر در جراید منتشر شد که دو نفر از سیاستمداران همجنس اروپایى رسمآ با هم ازدواج کردند و صدر اعظم آنان نیز به آنها تبریک گفت. (این خبر در بیست و هفتم شهریور سال 1389 در جراید منتشر شد). 📗(23) . بقره، آیه 283. 📗(24) . بقره، آیه 282. 📗(25) . کافى، ج 7، ص 380، ح 1. 📗(26) . همان، ص 379، ح 1. 📗(27) . نحل، آیه 105. 📗(28) . کنزالعمّال، ح 8212. 📗(29) . کافى، ج 2، ص 340، ح 11. 📗(30) . مجموعه ورام، ج 1، ص 113. 📗(31) . هود، آیه 69 و 70. 📗(32) . شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 19، ص 89. 📗(33) . فى ظلال نهج البلاغه، ج 4، ص 367. 📗(34) . شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانى، ج 5، ص 367. 📗(35) . غررالحکم، ص 177، ح 3376. 📗(36) . بحارالانوار، ج 29، ص 223. 📗(37) . کافى، ج 1، ص 200، ح 1. 📗(38) . شرح بیشتر در این زمینه را مى توانید در کتاب پیام امام امیرالمؤمنین (ع)، ج 2، ص 343 به بعد مطالعه کنید. 📗(39) . اعراف، آیه 157. 📗(40) . براى مطالعه بیشترى به دائرة المعارف فقه مقارن، ج 1، ص 385 به بعد مراجعه شود. 📗(41) . کافى، ج 6، ص 412، ح 2. 📗(42) . سند گفتار حکیمانه: مطابق گفته خطیب در مصادر، از کسانى که این کلمات حکیمانه را در کتابهاى خود نقل کرده اند نویسنده نهایة الإرب است که بخشهایى از آن را به مناسبت در کتاب خود آورده و همچنین شافعى درمطالب السؤول و آمُدى در غررالحکم. با توجه به اینکه همه آنها بخشهایى ازاین روایت را با تفاوتهایى نقل کرده اند روشن مى شود که از مصادر دیگرى دریافت داشته اند. سپس اضافه مى کند که این بخشى ازخطبه غرّاى فدکیه فاطمه زهرا عليها السلام را که موافق و مخالف، آن را نقل کرده اند تشکیل مى دهد که امیرمؤمنان على(ع) بخشهایى را به آن افزوده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 193) ۲۵۲ 🍃 @nahjolbalaghekhani🍃