🔸اهمیت حضور درمسجد و نمازهای جماعت بر اساس احادیث و روایات «حضور در مساجد و عبادت در خانه خدا افزون بر آن که خود توفیقی بزرگ و کمالی ارزشمند نیز است، کمالات روحی دیگری را نیز در پی دارد، رحمت خاص خداوند، آمرزش الهی، بهشت برین، همنشینی و همدمی با فرشتگان الهی از آن جمله است»(نوبهار، ۳۷۵ص ۱۴).
🔸امام خمینی (ره) در این ارتباط فرمایش حکیمانه و متدبرانهای دارند، ایشان میفرمایند «به نماز و مساجد اهمیت دهید که پروندههای دادگستری مال بینمازهاست و نمازخوانهای واقعی در دادگستری پرونده ندارند، شیطانها از مساجد و نماز میترسند، آنها میخواهند، از نماز جلوگیری کنند و بعد از خالی کردن سنگرها حمله کنند» (به نقل از صحیفه نور،جلد۱۸).
🔸براساس آیه ۴۳ سوره بقره که میفرماید «نماز را به پا دارید و زکات دهید و با رکوع کنندگان رکوع کنید»، میبینیم که قرآن امر به جماعت میکند و در بسیاری از متون و منابع دینی و روایی نیز وقتی از اهمیت نماز صحبت میشود، منظور نماز جماعت است، درواقع «اصل تشریع نمازهای یومیه به جماعت بوده و فرادی رخصت است»(طالقانی به نقل از رهبری ، ۱۳۸۰، ص ۱۵۴).
دراهمیت و ارزش نماز همین بس که رسول خدا(ص) میفرمایند «یک نماز جماعت، بهتراز چهل سال نماز فرادی درخانه است»(مستدرک الوسائل به نقل از شیرازی ،۱۳۷۷ص ۷۷).
🔸یا در روایتی دیگر امام رضاعلیهالسلام میفرمایند «ثواب هر رکعت نماز جماعت نسبت به فرادی برابر با دو هزار رکعت است»(تحف العقول، به نقل از رهبری، ۱۳۸۰ص ۱۶۱).
🔸همچنین در مورد حضور در مساجد میبینیم که در عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم مسجد از مرکزیت دینی، عبادی، علمی و فرهنگی برخوردار بوده و همین وضعیت را در زمان امام باقر علیهالسلام و امام صادق علیهالسلام باز میبینیم، در همین راستا است که پیامبر گرامی اسلام (ص) میفرمایند «هر کس برای تعلیم یا تعلم وارد مسجد شود، همچون مجاهد در راه خداست» (به نقل از رهبری،۱۳۸۰،ص ۲۴۰).
🔸میبینیم که آیه ۱۱۴ سوره بقره بازدارندگان از احیاء مساجد را ستم کارترین مردم معرفی میکند، ضمن اینکه «مهمترین شاخصه احیاء مساجد، در حضور گسترده و فشرده آحاد مردم مسلمان در مسجد تجلی مییابد» (همان منبع،ص ۷) .
پس با این حساب حضور در مسجد و نیز تلاش برای اینکه دیگران نیز در مسجد حضور یابند، مساوی با احیا و آباد کردن مساجد و خانه خداست.