✋ از مطالب بالا روشن می شود که انسان بدون یاد خدا به قهقرا می رود و در پر تو ذکر الهی به کمال می رسد و نایل آمدن به مقام خلافت خداوند با عبادت میسر می گردد. خداوند حکیم می فرماید: و مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ( ذاریات۵۱) یعنی : و من جنّ و انس را نیافریدم مگر براى اینکه مرا (به یکتایى) پرستش کنند. نگاهی به فلسفه نماز و راز آفرینش این آیه شریفه نشان می دهد که آفرینش آدمیان و پریان برای عبادت است و مقصد پرستش هم کسب کمال و تقرب به خداست. با این وصف راز آفرینش در نماز و عبادت پروردگار یکتا نهفته است و گردش کار خلقت بر مدار نماز و تسبیح و عبادت رخ می دهد. استاد شهید مطهری(ره) در بیان مفهوم عبادت می فرمایند: «شناخت خدای یگانه به عنوان کاملترین ذات با کامل ترین صفات، منزه از هرگونه نقص و کاستی و شناخت رابطه او با جهان که آفرینندگی و نگهداری و فیاضیت، عطوفت و رحمانیت است، عکس العملی در ما ایجاد می کند که از آن به «پرستش» (یا عبادت) تعبیر می شود. پرستش نوعی رابطه خاضعانه و ستایشگرانه و سپاسگزارانه است که انسان با خدای خود، برقرار می کند. این نوع رابطه را انسان تنها با خدای خود می تواند برقرار کند و تنها در مورد خداوند صادق است.» و نیز علامه طباطبایی(ره) در بیان حقیقت عبادت می فرمایند: « حقیقت عبادت این است که بنده، خود را در مقام ذلت و عبودیت واداشته، رو به سوی مقام رب خود آورد. و همین، منظور آن مفسری است که عبادت را به معرفت تفسیر کرده، می خواهد بگوید: حقیقتش آن معرفتی است که از عبادت ظاهری به دست میآید. پس غرض نهایی از خلقت همان حقیقت عبادت است، یعنی این است که بنده از خود و از هر چیز دیگر بریده، به یاد پروردگار خود باشد، و او را ذکر گوید. وجه مشترک ماموریت و رسالت همه پیامبران برانگیختن آدمیان به عبادت خداوند یگانه بوده است.خدای متعال این حقیقت را چنین بیان می فرماید: وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَهُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُکَذِّبِینَ( نحل۳۶) یعنی : به میان هر ملتى پیامبرى مبعوث کردیم، که خدا را بپرستید و از بت دورى جویید. بعضى را خدا هدایت کرد و بر بعضى گمراهى مقرر گشت. پس در زمین بگردید و بنگرید که عاقبت کار کسانى که پیامبران را به دروغ نسبت مى‌دادند، چگونه بوده است. بدین ترتیب با تمسک به آیات قران مشخص می شود که راز خلقت و هدف آفرینش اقامه نماز و عبادت خدای یکتاست . اکنون لازم است در عصر سلطه مادیگرایی و اوج گیری بازگشت به فطرت و معنویت در تدوام رسالت انبیاء به عنوان پرچمداران عبادت برای تحکیم پیوند عبادالله با معبود بی همتا چاره اندیشی شود. همچنین شرایط اقتضاء می کند تا با همت متفکران مسلمان برای بیدار کردن فطرت ها و سوق دادن بندگان خدا به عبادت و ترویج معارف نماز با بهره گیری از نظام های آموزشی و رسانه ها و شبکه های اجتماعی و فناوری ارتباطات و اطلاعات برنامه ریزی شود . در این مسیر روشنگری و آگاهی بخشی به نسل نو باید در اولویت قرار گیرد. آینده سازان ایران نیازمند درک فلسفه و اسرار نمازند. در بیان فلسفه نماز به اختصار آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرمایند: ” بهترین روش راز و نیاز با خدواند نماز می باشد. نماز ستون دین است و اسرار فراوانی برای وجوب نماز ذکر شده است. به عنوان مثال: نماز بهترین ذکر خداست و باعث آمرزش گناهان می شود و سدی در برابر گناهان آینده است. نماز غفلت زداست و کبر را از بین می برد. نماز به سایر اعمال نیز ارزش می دهد و مقدمه تکامل معنوی و اخلاقی انسان می گردد. تقویت اخلاص آدمی در همه اعمالش نیز منوط به نماز است. همچنین شرایط صحت نماز مثل غصبی نبودن لباس و مکان و… مانع تجاوز به حقوق دیگران می شود و شرایط قبول نماز نیز انسان را از خیلی گناهان باز می دارد. نماز همچنین روح انضباط را در انسان تقویت می کند.”* اگر نوجوانان دریابند که سعادت دنیا و آخرت آنان بستگی به اقامه نماز دارد راه شکرگزاری به درگاه خداوند و پرستش او را در پیش می گیرند و همراه با همه هستی به رکوع سجود می پردازند. در هزاره گذشته نیاکان ما بیش از هزار جلد کتاب در باب اسرارالصلاه نوشته اند ودرهای معرفت را به روی سالکان گشوده اند. استخراج گوهرهایی از گنجینه رازهای نماز برای آراستن اندیشه واعتقاد نسل نو از رسالتهای صاحب نظران و معماران فرهنگ جامعه در این روزگار است. 🔍فهرست مطالب نماز https://eitaa.com/namaz_gonabad/922