🔹اگر گفتیم منظور از جهاد، مبارزه با نفس است معنی و جاهدتم فی الله حق جهاده این می‌شود که شهادت می‌دهم شما حق خودسازی را هم ادا کردید. نفس، چیز عجیبی است؛ اگرچه در باطن سلطانِ بدن است و تمام قوا و ارواح بدن در اختیار اوست. لکن خودسر و خودخواه و ما را بیچاره کرده است. هر کاری کرده است همین نفس کرده است. اما ما نمی‌توانیم بگوییم اهل بيت عليهم السلام مبارزه با نفس کردند. نمی‌توانیم بگوییم که شما اهل بيت عصمت و طهارت در مبارزه و مخالفت با نفس اول کس بودید و حق جهاد با نفس را اداء کردید. 🔸 چرا به واسطه اینکه چهارده نور مقدس نور مطلق و معصوم هستند. نور که دیگر نفسی در وجودش نیست. نفس ظلمت است. اهل بیت علیهم السلام نور هستند و نفسِ ظلمانی نمی‌تواند سراغ ایشان برود. معنا ندارد بگوییم نور می‌خواهد مبارزه بکند که ظلمت سراغ او نیاید. دیگر جهاد با نفس برای معصوم معنا ندارد. کسی که موقع تولد او را دست پیغمبر صلی الله علیه و آله می‌دهند حضرت رسول صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: یا علی! بخوان و شروع می‌کند قرآنی را که چندین سال بعد نازل می‌شود می‌خواند، مبارزه با نفس برایش معنا ندارد. مبارزه با نفس یعنی دلش یک چیزهایی را می‌خواهد ولی این به او نمی‌دهد. ▫️ مثلا من دلم می‌خواهد که نگاه به نامحرم بکنم ولی نمی‌کنم. این جهاد با نفس است. اهل بيت عليهم السلام مقام عصمت دارند بلکه عصمت قائم به وجود این چهارده نور مقدس است که معصوم علی الاطلاق هستند. این بزرگوارها عالم به ما کان و ما یکون و ما هو کائن هستند. حقایق اشیا را می‌بینند. وقتی حقایق صفات رذیله و حقایق گناه را دیدند اصلا دیگر میل و رغبت به این گناه پیدا نمی‌کنند که بخواهند با نفسشان مبارزه بکنند. پس احتمال دوم در مورد جاهدتم فی الله حق جهاده که بگوییم منظور جهاد با نفس باشد نسبت به اهل بيت عصمت و طهارت هیچ مفهومی‌ندارد. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 👉@naseri_ir