🔺 توحید انقلابی: 🔸 توحید به عنوان مهمترین مفهوم اسلامی بسیار دستخوش تحریف شده و جریان های خارجی و داخلی، خواسته و ناخواسته بسیار در توضیح و تعریف این مفهوم به خطا رفته اند و ذهن جامعه اسلامی را منحرف نموده و کارکرد این مفهوم را از او گرفته اند. توحید مفهومی شده که فرد را به مرور از اجتماع جدا نموده و او را به انزوای تخدیر شده ای سوق می دهد و توحید اصلی، اساسی و جامعه پرداز، به کناری رفته و جز در اندک افرادی تجلی ندارد. 🔸 «در میان واژه های مذهبی و غیرمذهبی، کمتر واژه ای را می توان یافت که تا این حد، پر بار از مفاهیم انقلابی و سازنده و ناظر به ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی و تاریخی انسان باشد». به همین دلیل پایه و مبدا اصلی همه ادیان الهی توحید است. 🔸 محتوای توحید جوانب گوناگونی دارد که به اختصار به بخشی از این جوانب خواهیم پرداخت. الف) از دیدگاه یک جهان‌بینی عمومی: «به معنای وحدت و یکپارچگی همه جهان و خویشاوندی تمام اجزا و عناصر آن است». از آنجایی که مبدا و علت هستی همه موجودات عالم یکی است و تعدد خالق و آفریدگار ندارد می‌توان این عالم را یک مجموعه واحد دانست که یک جهت‌گیری واحد دارد. به همین دلیل قرآن از هماهنگی و یکپارچگی عالم صحبت می‌کند و خلقت عالم را حق می‌داند. مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ (سوره ملک آیه ۳) در آفرینش خداوند رحمان هیچ تضادّ و عیبی نمی‌بینی! مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى (سوره روم آیه ۸) آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دو است جز بحق و برای زمان معیّنی نیافریده است. 🔸 این نگاه جهان را یک مجموعه هدفمند و دقیق می داند که اجزای آن همانند اجزای یک سیستم منظم در کنار هم ایفای نقش می نمایند و هر جزء بر اساس جایگاه و ویژگی هایش در این سیستم نقش می پذیرد. به این معنا که اگر هر عضوی کند، متوقف یا تباه شود موجب کندی و اختلال در سیستم کلی می شود. این اجزاء در عالم هستی با یکدیگر پیوند عمیق و اتصال دقیق دارند. 🔸 «به معنای هدف داری آفرینش و حساب شدگی و انضباط محاسبه شده جهان و وجود معنا و روح در فرد فرد اجزای آن نیز هست». این جهان و همه افراد آن آفریننده ای واحد دارند که حکیم است و در این آفرینش حکمت هست و این خلقت در جهتی مشخص و دارای هدفی معین می باشد. وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ (انبیاء آیه ۱۶) ما آسمان و زمین، و آنچه را در میان آنهاست از روی بازی نیافریدیم! این کل یکپارچه دارای هدفی و خلقتش دارای مقصود مشخصی است. 🔸 «فراتر از این، به معنای سر به فرمانی همه اشیاء و عناصر عالم در برابر خدا نیز هست». همه قوانین عالم و فرآیند های آن تحت فرمان و بنده خدای متعال است که آن به آن خلقت و اجزای آن سر به فرمان و تحت امر اوست. إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَنِ عَبْدًا (مریم آیه ۹۳) تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند، بنده اویند! وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ (بقره آیه ۱۱۶) و (یهود و نصاری و مشرکان) گفتند: «خداوند، فرزندی برای خود انتخاب کرده است»! -منزه است او- بلکه آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست؛ و همه در برابر او خاضعند! وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ (زمر آیه ۶۷) آنها خدا را آن گونه که شایسته است نشناختند، در حالی که تمام زمین در روز قیامت در قبضه اوست و آسمانها پیچیده در دست او؛ خداوند منزّه و بلندمقام است از شریک هایی که برای او می‌پندارند. 🔸 از این دیدگاه، توحید یعنی جهان با وجود اینکه از اجزای مختلف و متعدد ایجاد شده ولی این اجزاء در کنار هم یکپارچگی و پیوند دارند و یک کل واحد را تشکیل می دهند که دارای هدف و جهت مشخص بوده و قوانین و روابط آنها تحت فرمان خداوند متعال قرار دارد. 🔸 کمترین ثمره این نگاه این است که انسان دست خدا را در لحظه لحظه عالم بسته نمی داند و هیچگاه از گشایش و رحمت خداوند نا امید نمی شود و استقامت او در مسیر حق افزون تر خواهد شد. ✅ برگرفته از کتاب روح توحید؛نفی عبودیت غیرخدا