﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 علیه السلام ✍ در قرآن کریم از حضرت عیسی علیه السلام به کلمه‌الله تعبیر شده، چرا که آفرینش و خلقت آن حضرت با سایر انسان‌ها تفاوت داشته و هیچ‌کسی مانند آن حضرت متولد نشده است. شأن و منزلت حضرت عیسی علیه السلام در نزد خدای متعال به اندازه‌ای است که در آیات متعددی از قرآن کریم به ماجراهای زندگی آن حضرت از نوع تولد تا نبوت و سپس سرانجام آن حضرت اشاره شده است. 🔻در این میان نکات مهمی در زندگی حضرت عیسی مسیح علیه السلام وجود دارد که بررسی و آشنایی با آن‌ها می‌تواند ما را با آموزه‌های قرآنی و تفاسیر قرآن بیشتر آشنا کند. 🔅خدای متعال می‌فرماید: 💠 «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیه» ❇️ یعنی: خداوند متعال، مسیح را به سوی خود بالا برد. 🔺این تعبیر دلالت بر زنده بودن حضرت عیسی علیه السلام دارد. از سوی دیگر منظور از عبارت «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ» این نیست که همه پیامبران قبل از نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه به مرگ طبیعی از دنیا رفته و یا به شهادت رسیده‌اند، بلکه منظور گذشتن دوران آن‌هاست. با این وجود آیه‌ای که به آن اشاره شده با آیه بالا رفتن حضرت عیسی علیه السلام به سوی خدای متعال منافات و تناقضی ندارد. 🔰 تعبیر عیسی مسیح علیه السلام به کلمه‌الله در قرآن : ❓در قرآن کریم از حضرت عیسی علیه السلام به «کلمه‌الله» تعبیر شده است. منظور از این تعبیر چیست؟ ✍این مطلب در سوره نساء عنوان شده است که خدای متعال می‌فرماید: 💠 «إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْه؛ ❇️ همانا مسیح، عیسى فرزند مریم فقط فرستاده خدا و کلمه او است که او را به مریم القا کرد.» 🔺در این آیه که از حضرت عیسی علیه السلام به کلمه خدا تعبیر شده است، مفهوم مخلوق بودن آن حضرت است. ❇️ یعنی: خداوند خالق حضرت عیسی علیه السلام است و آن حضرت مخلوق و آفریده خدای یکتا است، همان طور که سایر موجودات در عالم مخلوق خداوند متعال هستند. از طرف دیگر همان طور که کلماتی که ما بر زبان می‌آوریم یا می‌نویسیم، رازها و اسرار وجودی ما را نشان می‌دهند، مخلوقات این عالم و حضرت عیسی علیه السلام که کلمه خداوند است، نشانی از صفات جلال و جمال خداوند هستند. به همین علت است که در بعضی از آیت قرآن کریم از موجودات و مخلوقات به کلمه تعبیر شده است. به این مفهوم که این کلمات و موجودات، هر کدام نشانی از صفات الهی هستند. 👈 بنا به نظر آیت الله مکارم شیرازی: ✍ منظور از کلمه در اینجا، «تشبیه» است، یعنی: همان طور که کلمات، مخلوق ما هستند، عیسی علیه السلام مخلوق خداست و خودش، خدا نیست! 👈 بنا به نظر علامه طباطبایی (که دقیق‌تر است): ✍ منظور از کلمه، کلمه تکوینی «كُنْ» است و به این آیه اشاره دارد: 💠 «إِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ». ❇️ هنگامى كه چيزى را مقرّر دارد [و فرمان هستى آن را صادر كند]، فقط به آن مى‎گويد: «موجود باش!» آن نيز فوراً موجود مى‏‌شود. اگر چه از این نظر همه موجودات کلمه خدا محسوب می‌شوند؛ اما چون تولد عیسی علیه السلام بدون اسباب عادی رخ داده، لذا به طور خاص، او را کلمه خدا نامید. 📗 آیت الله مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسير نمونه، ج ‏4، ص 222. 📗علامه طباطبائی، سید محمد حسین، الميزان، ج ‏5، ص 149.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz