جلسه 7 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز با هم درباره ی نماز گفتگو می کردیم. در این جلسه می خواهم به این سؤال پاسخ بدیم : «من شنیدم نماز باید خالصانه باشه یعنی فقط و فقط برای خدا باشه. حتی یک درصدش اگه برای غیر خدا باشه اون نماز خالصانه نخواهد بود و قبول نمیشه » من فهمیدم نمازم تا حالا خالصانه نبوده ، چون به شوق نعمت های بهشتی بوده ، کاخ ها ، نهرها ، درختان ، همسران ، خوردنی ها و نوشیدنی هایی که خدا به نمازگزاران می دهد. من نمازم از ترس جهنم بوده ، اون زنجیرهایی که به دست و پای بی نمازها می بندند چقدر وحشتناک هست. اون مار و افعی ها چقدر ترسناک هستند پس من نمازم خالصانه نبوده است. جواب: قرآن اخلاص رو اینگونه تعریف می کند « لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُورا » نماز ما با دو شرط خالصانه است: ۱_ توقع پاداش فقط و فقط از خدا داشته باشیم نه غیر خدا. ۲_ توقع تشکر فقط و فقط از خدا داشته باشیم نه غیر خدا. پس اگر ما توقع تشکر و پاداش داشته باشیم از خدا. این با اخلاص هیچ منافاتی ندارد. اگر برای مردم باشه ، ضد اخلاص است. با این اوصاف نمازِ شما صد درصد قبول است ، چون به گفته های خدا درباره بهشت و جهنم اعتماد کردی و توقعِ پاداش از خدا داری. حتی اگه کسی نماز بخواند برای آثار و فواید دنیایی نماز ، مثلاً به آرامش برسد یا مال و عمرش با برکت بشود یا شنیده لحظه ی قبض روحِ انسانِ با نماز آسان است و به خاطر این فایده نماز بخواند، این هیچ با اخلاص منافات ندارد. امام صادق فرمودند: عبادت و نماز سه نوع است. ۱_ عبادتِ بردگان که از ترسِ تنبیه است ، از ترس عذاب های جهنم مثلاً نماز می خوانند. ۲_ عبادت تاجران که به شوقِ تشویق و نعمت های بهشتی نماز می خوانند. اینها هم عبادت خالصانه است و خدا می پذیرد امّا سطحش پایین است. سعی کنیم سطح عبادتمون را بالاتر بیاریم. ۳_عبادت آزادگان، یعنی کسانی که به شوق روی دوست نماز می خوانند. در ضمیر ما نمی گنجد به غیر از دوست کس هر دو عالم را به دشمن دِه که ما را دوست بس خود امیرالمؤمنین فرمودند : من در نمازم به طمعِ بهشت عبادت نمی کنم ، از ترسِ جهنم هم نماز نمی خوانم، « وَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ » چون تو را شایسته ی پرستیدن دیدم عبادت می کنم ، یعنی اگر بهشت و جهنمی هم نباشه، من کمِ عبادتم نمی گذارم. البته این خیلی درجه ی بالایی هست که خدا توفیقش را بدهد من و شما به این درجه برسیم. گر در طلب منزل جانی، جانی گر در طلب لقمه ی نانی ، نانی این نکته رمز گویمت تا دانی هر چیز که در جستن آنی ،آنی نمازتون مقبول درگاه خدا.