📝 یادداشتِ رسیده: تحلیل پیرامون وحدت و امر به معروف و نهی از منکر 📍 به بهانه بازدید چند روز قبل حضرت آقا از غرفه ای در نمایشگاه کتاب و مواجهه با فروشنده خانمی فاقد حجاب استاندارد اسلامی. 🖊 شاید تحلیل برخی، رها کردن مسئله حجاب از طرف ایشان و نظام باشد و یا حداقل آن جدیت قبلا بوده دیگر نیست! ✂️ در رد این نظر بیانات ایشان در بستر التهاب اغتشاشات سال گذشته در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ در دیدار اقشار مختلف بانوان کافی است: "حجاب یک ... ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ ... یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود." ❓پس تحلیل ماجرا چیست؟ برای تحلیل لازم است چند به بیان چند مقدمه از بیانات ایشان است: 1️⃣ مقدمه 1: وجوب شرعی حجاب و ضرورت رعایت آن؛ بیانات فوق الذکر صراحت در این ضرورت دارد؛ 2️⃣ مقدمه 2: ضرورت امر به معروف و نهی از منکر؛ طبق بیانات و فتاوای حضرت آقا و مراجع عظام، این وظیفه از مسلمات است؛ 3️⃣ مقدمه 3: ضرورت حفظ وحدت ملی و پرهیز از اختلافات و دعواهای سیاسی و اعتقادی: ✅ در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۹، راهبرد دشمن را ایجاد اختلاف و وظیفه ما را حفظ وحدت معرفی می کنند. ✅ در تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ضمن اعلام برنامه دشمن مبنی بر ایجاد دوقطبی و بی اثر کردن نرم‌افزار واقعی قدرت ملّیِ کشور، وظیفه ما را پرهیز از دوقطبی ها مثلا در امور سیاسی و یقه گیری در جامعه می دانند. 🌀 نکته مهم در این راستا این است که ایشان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۲، مجددا راهبرد دشمن مبنی بر ایجاد دعوا و جنگ و بدبینی بین مردم را بیان کردند و این بار صراحتا پرهیز از اختلاف و دعوا بر سر مسائل اعتقادی را مطرح کردند و اینکه با وجود اختلاف نظر، مردم باید با رأفت و مهربانی با هم زندگی کنند. 4️⃣ مقدمه 4: ضرروت فهم این نکته که بسیاری از کسانی که حجاب کامل ندارند، جزو هواداران نظام هستند؛ این فهم در انجام امر به معروف و نهی از منکر به شدت ضروری و تاثیرگذار است. ❇️ حضرت آقا فرمودند: "آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید متّهم کرد به بی‌دینی و ضدّانقلابی." یا "خیلی از این کسانی که حجاب کاملی هم ندارند، جزو هواداران جدّی نظام جمهوری اسلامی هستند؛" 5️⃣ مقدمه 5: کاشت تخم کینه به اسم امر به معروف و نهی از منکر؛ ظاهرا بخشی از آنچه سالهای اخیر به عنوان وظیفه شرعی "امر به معروف و نهی از منکر" در جامعه اجرا شد، تخم کینه و تفرقه را در بخشی از جامعه کاشته است و زمینه بسیاری از اتهامات واهی رسانه های استکباری به نظام و بدن اجتماعی را فراهم کرده است. ⁉️ سوال اصلی این یادداشت این است که چطور می توان ضمن انجام وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر، بتوانیم وحدت جامعه را نیز حفظ و تقویت کنیم. 🔰 به نظر می رسد پاسخ و وجه جمع بین حفظ وحدت و نهی از منکر، تدبیری در روش نهی از منکرهای بدنه حزب اللهی است. روشی که اولا برآمده از عقلانیت دینی و توسط علماء زمان شناس باشد؛ و ثانیا مبتنی بر ضرورت تبیین حجاب با استفاده از همه ظرفیت های رسانه به خصوص ظرفیت صدا و سیما و همچنین ظرفیتهای انسانی موجود باشد. ثالثا عاری از اشتباهات گذشته و القاء کننده حس همدلی و اخوت در جامعه باشد. 🌐 و اگر آن خانم غرفه دار می گوید حس پدری را با ایشان درک کرده است، چون رفتار آقا برآمده از این نظریه است که منتسبین به نظام است باید برای مردم پدری دلسوز باشد؛ ❇️ حضرت آقا در جمع بسیجیان تاریخ 29/8/1392: "در رفتار یکایک عزیزان بسیجی ... باید جوری باشد که بگویند اینها پرورش‌یافتگان نظام اسلامی‌اند؛ مایه‌ی جلب محبّت، مایه‌ی جلب احترام برای نظام اسلامی و برای جمهوری اسلامی. ... برخورد مهربان و خدوم و تحسین برانگیز با محیط." والسلام. پ.ن.: این یادداشت ناظر به رفتارهای بدنه مذهبی است و تحلیل وظایف دستگاه ها به مجالی دیگر واگذار شده است. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib