🍂سلسله مباحث:
#زیِّ_طلبگی
شماره 17
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
5- پرهیز از تشبه به نااهلان (قسمت اول)
گروههای منحرف نشانههایی دارند. این نشانهها گاهی در لباس، زمانی در آرایش سر و صورت، گاهی در كلمات و اصطلاحات و زمانی در رفتارهایشان نمودار میگردد. پارهای از این نشانهها، با آگاهی و اختیار انتخاب شده و برخی دیگر، بدون توجه و به صورت تدریجی به یك گروه یا جریان، اختصاص یافته است. به عبارت دیگر، برخی از این نشانهها وضع تعیینی دارد و بعضی دیگر وضع تعینی. اگر لباس، رفتار یا كلامی به گروهی اختصاص داشته باشد، هر بار كه مشاهده شود، به صورت طبیعی آن گروه را به یاد خواهد آورد.
بدین ترتیب، استفاده از نمادهایی كه متعلق به فرهنگ باطل است، تبلیغ و تقویت آن فرهنگ و اعلام حیات و حضور آن در جامعه است. ما با استفاده از این نمادها، عضویت خود را در آن اندیشه و وفاداری خود را به آن اعلام میكنیم، سیاهی لشكر آن محسوب میشویم و از آنها به شمار میرویم.
حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنْهم؛
هركس به گروهی شبیه گردد، از آنها است.
(نهج البلاغة، حكمت 207؛ عوالی اللئالی، ج 1، ص 165 و كنزالعمال، ج 4، ص 287)
بهره گرفتن از یك نماد، پذیرش آن و ابراز مهر به او است و نشان از تولی دارد:
«وَمَن یتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُو مِنْهُمْ»؛
هركس از شما كه تحت ولایت آنها رود، از آنها است.
(مائده 5: آیه 51. )
انسان مؤمن، موظف است از مشابهت با نااهلان و منحرفان بپرهیزد. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله به امت خود سفارش میفرمودند:
وَلا تَشَبَّهوا بِالیهودِ؛
ظاهر خود را مانند قوم یهود مگردانید.
(من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 130)
امام صادق علیهالسلام لباسی را كه با عصفر رنگ شده بود دوست نمیداشت و میفرمود: لباس سرخ نپوشید كه آن زی قارون و رنگ بنیامیه است. (مستدرك الوسائل، ج 3، ص 250. )
بر این اساس، تغییری كه در تیپ ظاهری انسانها رخ میدهد، نشان از طوفانی درونی دارد كه بر زوایای افكار و امیال آنان اثر گذاشتهاست. لباس انسان در نگاه نخست شأنی از ظواهر اوست و جلوه بیرونی شخصیت او به شمار میرود؛ اما در نگاه دقیق، پیوندی ناگسستنی با باطن او دارد و پرده از واقعیات درون او برمیدارد.
با توجه به اهمیت نماد و توانایی فراوان آن در انتقال فرهنگ، تلاش برای «اظهار و ابراز شعایر»، «بزرگداشت آنها»، «محافظت از آنها» و «ایجاد و ابداع نمادهای جدید یا تكمیل نمادهای موجود»، یك ضرورت اجتماعی و فرهنگی است. «محافظت از نماد»، هم به معنای باقی نگاه داشتن ظاهر نماد و حضور مستمر آن در صحنه اجتماعی است و هم به معنای جلوگیری از تحریف آن و حفظ رابطه نماد با معنای اصیل آن. خداوند متعال میفرماید:
«وَ مَن یعَظِّمْ شَعَائرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ»؛
بزرگداشت شعایر الهی، نشانه تقوای قلب است.
(كافی، ج 4، ص 271)
همچنین میفرماید:
«یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَائرَ اللَّهِ»؛
ای اهل ایمان! حرمت شعایر الهی را نگاه دارید.
(مائده 5: آیه 2. )
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷
@nedaye_tahzib
✅
tahzib-howzeh.com