✅ جايگاه قرآن در حوزه معرفت دينى ✅ قسمت ششم 👇👇👇👇 ◀️ ٱمهات و اصول ویژگی قرآن: 6️⃣ داشتن بُطون و لایه های معنایی قرآن، به سان متنِ دست نوشته آدمی نیست که هر چه قدر عمیق باشد، باز هم بتوان به عمق و کنه آن رسید. قرآن، سخن خداوند حکیمِ دانا و بی نهایت است که عالَم و آدم را آفرید و از اعماق وجود هستی، آگاه است. حقیقت و اعتبار، دست اوست . ذهن و عین، در اختیار اوست. مکتوب و مخلوق، ازآن اوست. خداوند، بر پایه این حکمت و دانایی، کتابش را چنان منظّم ساخته که جز او و آن که او بخواهد نتواند به کنه آن برسد. این، همان چیزی است که از آن به «بطون قرآن» یا «لایه های معنایی قرآن» و نیز «حقایق قرآنی» یاد می شود . در حدیثی از امام باقر علیه السلام آمده است : إنَّ لِلقُرآنِ بَطنا ، وَ لِلبَطنِ بطنا . (بحار الأنوار : ج 92 ص 91 ح37) قرآن ، باطنی دارد و باطن آن هم باطنی دارد . و در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود : إنَّ لِلقُرآنِ ظَهرا وَ بَطنا ، وَ لِبَطنِهِ بَطنٌ إلی سَبعَهِ أبطُنٍ . (عوالی اللآلی : ج 4 ص 107 ح 159) قرآن ، ظاهری دارد و باطنی، و باطن آن هم باطنی دارد ، تا هفت بطن (لایه درونی) . این حدیث از امام علی علیه السلام نیز به لایه ها و بطون معانی قرآن اشاره دارد : إنَّ کِتابَ اللّهِ عَلی أربَعَهِ أشیاءَ: عَلَی العِبارَهِ، وَ الإِشارَهِ، وَ اللَّطائِفِ، وَ الحَقائِقِ؛ فَالعِبارَهُ لِلعَوامِّ، وَ الإِشارَهُ لِلخَواصِّ، وَ اللَّطائِفُ لِلأَولِیاءِ، وَ الحَقائِقُ لِلأَنبِیاءِ . (عوالی اللآلی : ج 4 ص 105 ح 155) همانا کتاب خدا، بر چهار چیز [، قابل تقسیم] است : بر عبارت ، اشارت ، لطایف و حقایق . عبارت ، برای عوام است ، اشارت برای خواص ، لطایف برای اولیا ، و حقایق برای انبیا . توضیح این مراتب را در ضمن بحث بعدی (جایگاه سنّت در حوزه معرفت دینی) خواهیم آورد . به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9