2. مسجد الجواد پس از کناره گیری از حسینیه ی ارشاد، در سال ۱۳۴۹ مسجدالجواد را به عنوان پایگاه فعالیت های خود انتخاب نمود. استاد در این مسجد هم سخنرانی می کرد و هم کلاس های درس تفسیر داشت. بحث های جهاد در اسلام، رشد اسلامی و سیره ی تبلیغاتی پیامبر مربوط به این دوران است. ۶ ایشان خود علت انتخاب این مسجد را چنین ذکر کرده است: «برای اینکه که دارای کتابخانه ی مهم و مسجد و تالار تبلیغ باشکوه است، به دست نااهل نیفتد و دستگاه دست روی آن نگذارد، اینجا آمده ام.» ۷ با آمدن استاد مطهری به این مسجد و به دست گرفتن رهبری فعالیت های آن، این نهاد مذهبی به صورت یکی از مراکز اصلی سخنرانی های دینی سیاسی درآمد. در این مسجد، علاوه بر آیت الله مطهری، افرادی مانند ابوالقاسم خزعلی، حسین نوری، محمد جواد باهنر، محمد مفتح، محمد تقی فلسفی، علی دوانی و امامی کاشانی سخنرانی می کردند. ۸ استاد مطهری در مسجد الجواد نیز در ضمن مباحث و سخنرانی های دینی خود، مباحث سیاسی را نیز مطرح می کرد و مطالب تحریک آمیز و انتقادی خود را علیه رژیم بیان می نمود. ایشان در یکی از سخنرانی های خود در الجواد می گوید: «مملکتی با کفر می تواند ادامه پیدا کند، ولی با ظلم از بین می رود. عدالت، یعنی همبستگی اجتماعی و ظلم، یعنی گسیختگی آن. اگر کشوری دارای نظام صحیح باشد، ولی ایمان نداشته باشد و ماتریالیستی باشد ممکن است ترقی کند، ولی اگر بی ایمان بوده و عدالت نداشت، از بین خواهد رفت.» ۹ با ارسال گزارش دیگری از سخنرانی استاد در مسجد الجواد که پیرامون تقیه بحث کرده و گفته بودند: «تقیه در اسلام، یعنی مبارزه ی زیرزمینی، نه اینکه طوری عمل کنید که باعث راحتی شود. » بلافاصله ناصر مقدم عکس العمل نشان داده، به ساواک تهران دستور می دهد که فعالیت های او را تحت نظر بگیرند و مسافرت های تبلیغی او را اطلاع دهند و اعمال و رفتارش را تحت مراقبت کامل بگیرند. ۱۰فعالیت های استاد مطهری در مسجدالجواد و بیان چنین اظهاراتی در سخنرانی های خود، باعث شد که رژیم از سوی این گونه مساجد احساس خطر کند. از طرفی تعیین امامان جماعت و نمازهای جماعت در مساجد، خارج از کنترل رژیم بود و این ضعف، برآنان گران تمام می شد. بنابراین، ایجاد سازمان اوقاف و دخالت آن در امور مساجد بدین منظور صورت گرفت. این سازمان وظیفه داشت ضمن تعیین امام جماعت بر جلسات مذهبی در مساجد نیزنظارت کند. گزارش زیر حاکی از این مطلب است: «با توجه به اینکه اخیراً رسم شده است در اغلب مساجد علاوه بر وعظ و تبلیغ، جلسات دیگری نیز تحت عنوان تفسیر قرآن و تدریس زبان عربی تشکیل می شود و عده ای از جوانان و طبقات دیگر در این جلسات شرکت می کنند؛ اگر امام جماعت هر مسجدی جزء مخالفین دولت باشد، سعی خواهد کرد افکار شرکت کنندگان در این قبیل جلسات را به دلخواه خود پرورش دهد. علی هذا چنانچه مقدور باشد به نحو غیرمحسوس از طریق سازمان اوقاف یا خود مراجع تقلید بی غرض، ترتیبی داده شود که به تدریج کنترل تمام مساجد کشور در اختیار روحانیون موافق قرار گیرد. تصور می رود این اقدام برای جلوگیری از فعالیت مضره ی روحانیون مخالف، مؤثر باشد. » ۱۱ در پی این اقدام رژیم، روحانیون در برابر این حرکت ایستادند و از شرکت در این خودداری کردند. ۱۲ شهید مطهری نیز به علت آنکه سازمان اوقاف در مسجد الجواد دخالت می کرد، دیگر در این مسجد حاضر نشده و اعتراض کرد. ۱۳ سرانجام رژیم مسجدالجواد را تعطیل کرد. علت این امر، ممانعت از سخنرانی استاد مطهری در مسجد و مقابله با ایشان بود؛ اما سازمان اوقات علت آن را اختلافات داخلی هیأت مدیره و دستور مقامات بالا اعلام می کند. در ادامه ی گزارش مربوط به بسته شدن مسجدالجواد آمده: «از نظر ظاهر بهتر است نمازخانه ی مسجد باز شود، زیرا مردم متعصب چنین می پندارند که دولت با گزاردن نماز جماعت مخالف است. » ۱۴ متأسفانه در یورش ساواک به مسجد الجواد تعداد زیادی از نوارهای تفسیر قرآن استاد مطهری از بین رفت. ۱۵ ___________________ ۶. نصری، پیشین، ص ۳۹ ۷. علی دوانی، خاطرات من از استاد شهید مطهری، پیشین، ص۵۷ ۸. جعفریان، پیشین، ص ۳۳۷ ۹. کردی، پیشین، سند شماره ی ۱۴۱، ص ۲۰۳ ۱۰. عالم جاودان استاد شهید مرتضی مطهری، وزارت اطلاعات مرکز بررسی اسناد تاریخی، تهران ۱۳۸۲، صص ۳۹-۴۰ ۱۱ .کردی، پیشین، سند شماره ی ۱۳۸، صص ۲۰۰-۲۰۱ ۱۲. مهناز میزبانی و منیژه صدری و حشمت الله سلیمی، نقش مساجد و دانشگاه ها در پیروزی انقلاب اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران ۱۳۸۳، ص۴۳ ۱۳. کردی، پیشین، سند شماره ی ۱۵۶، ص ۲۰۰ ۱۴. همان، سند شماره ی ۱۵۲، صص۲۱۱-۲۱۲ ۱۵. محمد خردمند، پیشین ،ص ۱۲۰ 🔰ندای مسجد/ گفتمان مسجد محوری https://eitaa.com/joinchat/2737766401C2d57e92163