❇️
#تفســــــیر_ایه :
آیه قبل، اشاره به سخنان خلاف و نامربوط یهود «و قولهم الاثم» و جلوگیرى نکردن علما از آنها بود، «لولا ینهاهم...» در این آیه نمونه اى بیان شده که یهود مى گفتند: دست خدا بسته است و دیگر نمى تواند به ما قدرت و شوکت بدهد، آن گونه که در گذشته قدرت داشتیم.
در روایات آمده است که این آیه، عقیده یهود را نسبت به قضا و قدر و سرنوشت بیان مى کند. چون یهود مى پنداشتند در آغاز آفرینش دست خدا باز بود، امّا پس از آنکه همه چیز را آفرید، دست او بسته شد.
امام صادق (ع) در توضیح این آیه فرمود: عقیده یهود این بود که خداوند بعد از آفرینش، از تدبیر امور کناره گیرى کرده است و چیزى را کم یا زیاد نمى کند. »قد فرغ من الامر فلایزید و لاینقص».
در زبان عربى کلمه «یَد» و در فارسى کلمه «دست»، کنایه از قدرت و نفوذ است. مثلاً مى گوییم: فلانى در منطقه یا اداره دست دارد. دست فلانى قطع شد. دست ما به فلانى نمىرسد. در روایات هم آمده است که اولیاى خدا دست خدایند. یعنى واسطه لطف او نسبت به مردمند.
امام باقر (ع) درباره «کلمّا اوقدوا ناراً...» فرمودند: هرگاه جبّارى بخواهد آلمحمّد را نابود کند، خداوند او را درهم مى شکند.
به گفته علامه طباطبایى: هرگاه فقر، گرسنگى و قحطى پیش مى آمد، یا آیات قرض دادن به خداوند نازل مى شد، مى گفتند: این قحطى و این سفارش به قرض الحسنه، نشانه بسته بودن دست خداست.
پیام ها :
۱- رضایت به گناه دیگران، شرکت در آن است. «قالت الیهود» (گرچه بعضى از یهود، نسبتِ دست بسته بودن به خدا مى دادند، ولى چون دیگران هم راضى بودند، این تفکّر انحرافى به همه نسبت داده شده است.)
۲- بى لیاقتى و نااهلى خود را توجیه نکنیم. (شیطان، تکبّر خود را به اغواى الهى نسبت داد). «ربّ بما أغویتنى ...» ، یهود هم محرومیّت هاى خود را با بخیل بودن خدا توجیه مى کردند. «ید اللّه مغلولة»
۳- پاسخِ شبهه را باید قوىتر از شبهه داد. «ید اللّه مغلولة، یداه مبسوطتان» (آنان گفتند: دست خدا بسته است. آیه مى فرماید: بلکه هر دو دست خدا باز است، یعنى کمال قدرت دارد)
۴- توبیخ باید مناسب با عمل باشد. «ید اللّه مغلولة، غلّت أیدیهم»
۵ - همان گونه که قرآن براى افراد متّقى، نور و هدایت است، براى افراد لجوج، طغیان و کفر مى آورد. «ولیزیدنّ... طغیاناً و کفرا»
۶- طغیان و کفر، زمینه ساز دشمنى و کینه است. «وألقینا بینهم العداوة...»
۷- یهودیان، همواره فتنه مى کنند، ولى شکست مى خورند. «کلّما أوقدوا ناراً للحرب أطفأها اللَّه»
۸ - هم القاى کینه و دشمنى به عنوان کیفر از جانب خداست، هم خاموش ساختن آتش جنگ از اوست. «ألقینا، أطفأها اللَّه»
۹- دستیابى به محبّت یا قهر الهى، در اثر عملکرد ماست. «واللَّه لایحبّ المفسدین»
📚((تفسیر نور، آیه ۶۴ سوره مائده))
✅ رسانه مردمی شهر تلخاب در ایتا و روبیکا
👉
@nedayetalkhab