⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️ @zohoreshgh ❣﷽❣ ✨نقش محوری امام حسین (ع) در اندیشه شیعه✨ ▫️۱- تربت سید الشهدا: از ابتدا تولد تا هنگام مرگ، تربت سیدالشهدا در کنار شیعیان است. پس از اذان و اقامه در گوش بچه‌ها کام آنان را با تربت امام حسین برمی‌دارند. خوردن همه تربت‌ها و حتی خوردن تربت دیگر معصومین حرام است ولی خوردن تربت امام حسین به نحو انحصاری مستحب شده است. این تربت برای شفای از بیماری و امان از ترس و ناامنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ▫️تربت سید الشهدا مقدس است و تنها این تربت مقدس است. به طوری‌که اگر در جای کثیف افتاده باشد خارج ساختن آن شرعاً واجب است. در حال مرگ نیز به محتضر تربت می‌دهند و پس از مرگ نیز تربت سید الشهدا را بر هفت موضع سجده می‌گذارند. بر کفن با تربت حسین نامهای خدا را می‌نویسند. چوب‌های تر نازکی در قبر مرده می‌گذارند و با تربت بر آن شهادتین و نام معصومین را حک می‌کنند. گویا می‌خواهند زگهواره تا گور راه حسین از یادها نرود. ◾️۲- گریستن و عزاداری بر امام حسین خصوصاً در ایام محرم: گریستن و جزع کردن و بی‌تابی کردن در مرگ دیگران به شدت مکروه است و صبر و خوداری از گریستن مستحب است و توصیه می‌شود که به هنگام برخورد با مرگِ افراد، تنها به انا لله و انا الیه راجعون گفتن اکتفا شود ولی صدا را بلند نکنند. حتی پیامبر اکرم (ص) نیز مردم را از گریستن بر مرگ خود منع فرمود. امام صادق(ع) می‌فرمایند: گریه بر غیر از امام حسین (ع) ناپسند است. ان البکاء و الجزع مکروه للعبد فی کل ما جزع ما خلا البکاء و الجزع علی الحسین بن علی (ع) فانه فیه ماجور. (کامل الزیارات، ص۱۰۷) سرودن شعر برای گریه، گریه کردن و گریاندن،‌ سببی برای غم و گریه (قتیل العبرات) از ارکان عزای حسینی است. ◾️اما باید توجه داشت که گریه بر حسین، گریه غم و ماتم نیست گریه افتخار و شوق است. انسان هنگامی که بر حسین گریه می‌کند اصلاً احساس یک انسان مادر مرده یا پدر مرده را ندارد. گریه بر حسین گریه بر پستی انسان است که با انسان مافوق و با عظمتی چون او چنین دد منشانه رفتار می کند و نوعی ِابراز همدردی عاطفی با راه ابی عبدالله است. ◾️حسین‌ بن‌ علی‌(ع‌) با شهادت‌ خود قصد داشت‌ تا روح ‌اعتراض‌ به‌ ستم‌ را جاودانه‌ کند. این‌ هدف‌ باید از طریق‌ اهل بیت تداوم می‌یافت. رویه‌ی‌ اهل بیت برای پایدار ساختن یاد کربلا یا می توانست از طریق جشن و سرور سالانه و یا از طریق اشک و عزا انجام گیرد. آنها سیاست‌ جشن‌ و سرور را پی نگرفتند بلکه‌ شیوه آنان برای پایدار سازی یاد این حادثه، اشک‌ و ماتم بود. چون‌ در شرایطی‌ که‌ بنی‌ امیه‌ به‌ مناسبت‌ پیروزی‌ خود و اعراب‌ به‌ مناسبت‌ سال‌ نو جشن‌ می‌گرفتند، جشن‌ اهل‌ بیت‌ نمی‌توانست‌ منعکس‌ کننده‌ اعتراض‌ به ‌سفاکی‌ بنی‌ امیه‌ باشد چون یاد حسین به صورت جشن‌ در جشن گم می‌شد و هماهنگی اقلیت‌ با اکثریت‌ نمی‌توانست، اعتراض ‌اقلیت‌ تحت‌ ستم‌ را نشان دهد. جاودانه‌سازی خط مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی و اعتراض به استبداد و کشتار بیرحمانه بنی‌ امیه‌ در کربلا با شادی ‌هم تناسب‌ نداشت بلکه با تحریک‌ عواطف‌ و احساسات بهتر امکانپذیر بود‌. 🌙 🌑 🏴🥀الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج🥀🏴 @zohoreshgh @NedayQran 📕نــداے قــرآن و دعــا📕 ⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️🔘⚫️