💠
نفْسِ نبی (ص)
👈 در جریان
مباهله، عمده تعبیر به ﴿
أَنْفُسَنَا﴾ است.
🔸 تعبیر «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین» را همه ما شنیده ایم، این تعبیر درباره امام حسن (سلام الله علیه) هم آمده است که «حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه» و همین تعبیر سالیان قبل درباره علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) آمده بود که «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی».
این «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی» قبل از جریان «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین» بود.
🔸 به چه سندی وجود مبارک حضرت می گوید: «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی»؟ برای اینکه خدا در قرآن دارد که ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾.
البته گاهی قبل از نزول این آیه و گاهی بعد از نزول، این تعبیر را داشتند که به علم غیب وجود مبارک رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بر می گردد.
🔸 اگر علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) متن هستی رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است و تفاوت در نبوت و رسالت است، پس صحیح است که پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بفرماید: «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی»، همان طوری که فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین».
این علی بن ابی طالب (صلوات الله علیه) است!
آیت الله جوادی آملی
📚 پیام موضوعی، ۱۳۹۷.۰۶.۱۱
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
❇️نگارِهشتم؛آموزش و پژوهش زیرِسایهی امام رئوف
🆔
@negarehashtom