چرا در موضوع حیات باید به مبارزه ادامه داد؟! ۱. حیات، زیست و زندگی یا به عبارت دیگر هستی یا نابودی موجودات، موضوع فراگیرتری نسبت به سلامت و مرض انسان است؛ به طور معمول انسان‌ها تا بیمار نشده‌اند، قدر سلامتی را نداشته و دایرۀ مخاطبان موضوع طب و سلامت محدود به بیماران و بزرگسالانی است که دیگر شور و نشاط جوانی را ندارند. اما مرگ و زندگی آدمی و بقاء حیات در محیط زیست موضوعی است که می‌تواند ذهن تمام ابناء بشر را درگیر کرده و باب گفتگو را درمورد آن باز کرد. ۲. در موضوع طب و سلامت به طور معمول بیشترِ توجه به خویشتن است؛ منیت و محوریت نفس برای گوینده و شنونده هویداست! برخی برای سلامت خویش و اطرافیان خود پیگیر موضوع می‌شوند و برخی نیز برای کسب معاش از این موضوع! البته هستند کسانی که فارغ از انتفاع شخصی به این موضوع می‌پردازند ولی باز هم محیط گذشت از خویشتن، ضیق است چرا که در طب و سلامت بیشتر ناظر به افراد حاضر و بشر فعلی صحبت می‌شود و تصور از عدالت در کل هستی و حتی عدالت بین نسلی در آن بعید و دور است. اما گفتگو و عملیات در موضوع حیات بیشتر ناظر به دیگر افراد بشر در حال و آینده بوده و حتی فراتر از آن، هستی کل موجودات در روی زمین را شامل می‌شود، لذا جنس فعالیت‌ها به صورتی است که آدمی می‌بایست با عبور کامل از خویشتن برای نجات چرخۀ حیات در زمین تلاش کرده و خود را برای دیگر مخلوقات الهی هزینه کند. ۳. الحمدلله رب العالمین در موضوع طب و سلامت، نخبگان و فعالان موثر بسیاری با رویکرد دینی به کنش اجتماعی دست زده و این عرصه را زنده نگه داشته‌اند. اما گفتگوهای دینی و کنش‌های جمعی کمتری حول موضوع امکانِ بقاء زیست بشر و تداوم چرخۀ حیات در محیط زیست، شکل گرفته و این عرصه خالی از فعالیت‌های دین بنیان است. ۴. در میدان مبارزه با موضوع طب و سلامت بیشتر یورش‌ها به سوی روش‌ها و حتی عوامل داخلی می‌رود. اما در موضوع زیست و حیات، هجمۀ ما به اصل تمدن بشری و تفکرات اومانیستی و ماتریالیستی است، لذا باعث وحدت بخشی در جبهۀ اهل حق گردیده و خط تخاصم با کفر و الحاد را مشخص‌تر می‌کند. ۵. موضوع حیات مقدمه‌ای قابل تفاهم و پیش نیاز اصلی و از مبادی اولیۀ موضوع طب و سلامت بوده و تا مسائل آن مورد بررسی قرار نگرفته و حل نشود، ورود به موضوع طب و سلامت شاید کم اثر باشد. چه در بعد نظری چه در بعد عملی. به طور مثال، در جامعه‌ای که با آلودگی هوا، عدم دسترسی به آب سالم، فرسایش خاک و گرمایش زمین درگیر است و حتی مقدمات لازم را برای تولید محصولات طیب ندارد، می‌توان صحبتی از سلامت و رفع مرض به صورت طبیعی نمود؟! ۶. جبهه باطل و طاغوت موضع خود را از سطح خودآگاه آدمی به سطح ناخودآگاه کشانده و بیوتروریسم نیز آرایش جنگی متناسب با این موضع است، لذا راه مقابله با آن هم در موضوع سلامت و سبک زندگی اسلامی توصیف می‌شود. حال طاغوت با گسترش این نبرد به سطح زیست و حیات در کل هستی، بیوسایبرنتیک یا حکمرانی زیستی را آغاز نموده و راه تقابل با آن نیز است.