آیت‌الله احمد مبلّغی درباره آلودگی مطرح نمود: 🔸در منطق شریعت، طیّب، حلال شده؛ و خبیث، حرام شده و آلودگی هوا از خبائث است. 🔸ایجاد و استعمال آلودگی و کاربرد امر آلوده با وجود ضرر، حرام است. 🔸مبارزه با آلودگی‌های هوایی، آبی، خاکی، صوتی، حرارتی، نوری، رادیواکتیو و الکترومغناطیسی واجب است. 🔸ترک فعل شخص یا مسئولی که قادر به جلوگیری از آلودگی و برطرف کردن آن است، حرام است. 🔸در اسلام بر پاکی مادی و معنوی تاکید بسیار شده و از سوی دیگر، ایجاد آلودگی از شدیدترین حرام‌ها شمرده شده. 🔸زدودن آلودگی‌ها به حیات بشر مرتبط است و باید در اولویت اول برنامه‌های دولتمردان باشد. 🔸آلایندگی یک گناه اجتماعی است؛ شدت و زشتی گناه اجتماعی با گناه فردی که فقط به فرد آسیب می‌زند قابل مقایسه نیست. 🔸آسیب‌زایی و مسئولیت دنیوی و تبعات اخروی در گناهان اجتماعی مثل آلایندگی، بسیار شدیدتر است. 🔸امروزه شدت صدمات به محیط زیست به اندازه‌ای است که طبیعت نمی‌تواند خود را بازیابی و احیا کند. 🔸محققان باید به مسئولیت‌ها، تقصیرها، ضمان‌ها و ... در گناهان اجتماعی بپردازند. 🔸رفتارهای نسنجیده و فاقد مدیریت درست محیط زیستی از سوی مسئولان، طغیان و مشمول آیه «ألّا تَطْغَوا في الميزان» است؛ زیرا تعادل در طبیعت را مختل می‌کند. 🔸محیط‌زیست، تعارف بردار نیست؛ لذا فقها باید شریعت محیط زیست را بیان کنند و دولتمردان مسئولانه‌تر عمل کنند. 🔸پیوست محیط زیستی قوی‌ترین پیوست است که تمام وزارتخانه‌ها برای هر مقوله‌ای باید آن را طراحی کنند و به آن پایبند باشند. اساساً هر فعالیتی باید هماهنگ با اقتضائات محیط زیست باشد. @feghhemohitezist