نکته تفسیری صفحه ۸۹:  مهم­ ترین انگیزه​ی جهاد: از هنگامی­ که حضرت آدم(ع) به زمین فرود آمد، جنگ و خون​ریزی هم در میان انسان­ ها دیده شد. این پیش​گویی قطعی خدا بود که به انسان­ها گفته شد: «به زمین فرود آیید؛ در حالی که برخی از شما در آنجا دشمن برخی دیگر خواهند بود.»[1] آری، از همان ابتدا، برخی از مردم برای برقراری حق و عدالت، و برخی برای به کرسی نشاندن آرزوهای باطل و ظالمانه​ ی خود می­ جنگیدند، و این جنگ تا کنون ادامه دارد. پیامبران خدا که آرزوی تحقّق عدالت را داشتند نیز همراه پیروانشان، با ستم­کاران و متجاوزان می­ جنگیدند و می­ کشتند و کشته می­ شدند؛ امّا آنان از این جنگ و مبارزه تنها یک هدف داشتند، و آن چیزی نبود مگر «اجرای فرمان خدا». از این ­رو، قرآن، مسلمانان را به «جهاد فی سبیل­ الله» تشویق کرده است. در حقیقت، اطاعت از فرمان خدا و کسب خشنودی او، مهم­ترین هدف جهادگران الهی بوده و هست. کشورگشایی، استعمار و دربند کشیدن ملل مستضعف، افزایش ثروت و... ، هیچ​یک در این جهاد مقدّس نقشی نداشته است. ممکن است کسی بپرسد که مجاهدان راه خدا برای به دست آوردن چه چیزی می­ جنگیدند و چه امیدی از تحمل این زحمت فوق­ العاده و زخمی و کشته شدن داشتند. این آیه به این سؤال پاسخ می­ دهد و می­ فرماید که مهم­ ترین انگیزه​ ی جهاد در راه خدا این است که انسان باور کند به معامله­ ای پرسود دست می­ زند: «فروش زندگی دنیا در برابر به دست آوردن زندگی آخرت». البته این معامله به ایمان و باوری عمیق نیاز دارد؛ به این​که انسان به زندگی پس از مرگ ایمان آورد، بهشت برین را باور کند، و به امید رسیدن به نعمت­ هایش، از زندگی دنیا با تمام لذّت­هایش دل بکند. اگر انسان پرده​ی زرق و برق دنیای مادّی و لذّت­ های زودگذرش را کنار بزند و به سخنان پیامبران راست​گوی خدا ایمان آورد، دیگر دل کندن از آن برایش کار دشواری نخواهد بود. هنگامی­ که آدمی این سخن پیامبر خدا(ص) را می­ شنود که «فضایی به اندازه​ی طول یک تازیانه(یعنی مکانی بسیار کوچک) در بهشت، از دنیا و هر آنچه در آن است، بهتر است.»؛[2] و هنگامی که این سخن قرآن را می­ شنود که «زندگی دنیا و لذّت­ هایش در برابر زندگی آخرت، چیز بسیار اندکی­ است.»[3]، آنگاه انگیزه­ های دنیایی در چشمانش خرد و حقیر می­ شود، با کمال میل به استقبال شمشیرهای دشمنان خدا می­رود، آنان را به خاک و خون می­ کشد و مشتاق کشته شدن در راه خداست. حسـرت امیر مؤمنان علی علیه السلام در جنگ احد به خاطر شهید نشدن،[4] تقاضای اصحاب خاص پیامبر (ص) از ایشان برای یافتن توفیق شهادت،[5] سخنان بی­ نظیر اصحاب امام حسین علیه السلام در کربلا در استقبال از کشته شدن در راه خدا، و دعای ما برای یافتن توفیق جهاد و شهادت در محضر حضرت مهدی عج [6] ، همگی با این نگاه و با این ایمان و اعتقاد به وجود می­ آید که «مرگ در راه خدا، فقط پلی​ است که افراد باایمان را از زندان دنیا به قصر بهشت می­ رساند».[7] البته اشتیاقِ مجاهدان راستین برای رسیدن به پاداش الهی، به معنای سستی و کم گذاشتن از جنگ نیست؛ بلکه آنان با تمام قدرت با دشمنان خدا نبرد  می­ کنند و تمام نیروی خویش را برای تار و مار کردن آنان به کار می­ بندند. دلاوری­ های امیر مؤمنان علی علیه السلام و جنگ نمایان امام حسین علیه السلام در کربلا، دو نمونه از این مطلب است. به همین سبب، آیه​ ی مورد بحث، پاداش عظیمِ الهی را برای هر دو گروه مجاهدان برشمرده است؛ گروهی که جان خویش را در راه خدا فدا می­ کنند، و گروهی که بر دشمنان خدا پیروز می­ شوند. [1] - آیة 36 سورة بقره [2] - مجموعة ورام ، ج 2، ص 226 [3] - آیة 38 سورة توبه [4] - نهج­ البلاغه، خطبة 220 [5] - کافی، ج 2، ص54. [6] - زیارت امام عصر در روز جمعه. مفاتیح­ الجنان [7] - اقتباس از روایتی از امام حسین(ع). بحارالانوار، ج 6، ص 154 🔰 در پیام رسان ایتا به ما ملحق شوید @nishgonn 📡 https://eitaa.com/nishgonn